19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

De representerar Helsingfors i kyrkomötet

12.02.2020, 17:57 /  päivitetty 12.02.2020, 18:04
Rolf Steffansson från Helsingfors är en av de sex svenskspråkiga ombuden i kyrkomötet. Kyrkomötet är kyrkans högsta beslutande organ.
vaalit

Här är de nya ombuden för mandatperioden 1.5.2020–30.4.2024:

Borgå stift

Prästombud:

Mia Anderssén-Löf, listan Tillsammans

Rolf Steffansson, listan Tillsammans

Lekmannaombud:

Ulla-Maj Wideroos, listan En kyrka för alla

Göran Stenlund, listan För Kristi kyrka

Patrik Hagman, listan En kyrka för alla

Resultaten från Åland kommer senare.

Rolf Steffansson är präst och jobbar för tillfället på Finska Missionssällskapet. Han sitter med i Helsingfors gemensamma kyrkofullmäktige liksom i det gemensamma kyrkorådet i Helsingfors.

Steffansson kandiderade på listan ”Tillsammans” som bland annat vill jobba för att par av samma kön ska få möjlighet till kyrklig vigsel, att kyrkan ska ha nolltolerans för trakasserier och att kyrkan ska gå mot en koldioxidneutral framtid.

Finskspråkiga representanter för Helsingfors stift

Lekmannaombud:

Ali-Löytty Viivi, Tulkaa kaikki

Haverinen Soili, Sanasta elämään

Jääskeläinen Jouko, Sanasta elämään

Korhola Eija-Riitta, Elävä kirkko

Korolainen Katri, Tulkaa kaikki

Mithiku Hanna, Tulkaa kaikki

Perilä Juha, Elävä kirkko

Wuori Viking, Tulkaa kaikki

Präster:

Antturi Arto, Kaikkien kirkko 2020 – Rohkeasti yhdessä

Heltelä Marja, Tulkaa kaikki

Hiilamo Kirsi, Tulkaa kaikki

Toiviainen Marjaana, Viinipuu

Valet av nästa kyrkomöte förrättades den 11.2.2020. Resultaten är preliminära. Det slutgiltiga resultatet fastställs den 17.2.2020.

Representerar medlemmarna

Kyrkomötet består av 96 valda ombud och biskoparna. Dessutom ingår en representant för samerna och en för statsmakten. Kyrkomötesombuden representerar församlingsmedlemmarna och väljs i indirekta val.

Det är kyrkomötet som utformar kyrkans lagstiftning. Det gör ändringar i innehållet i kyrkolagen och ger färdiga lagförslag till riksdagen som antingen antar eller förkastar dem.

Kyrkomötet samlas i Åbo två gånger per år, i maj och i november. Vanligtvis pågår en kyrkomötessession i 4-5 dagar. Kyrkomötets mandatperiod är fyra år.