07.05. Grattis: Tua | Respons
Hela Helsingfors

Välkomna Gun och Pia!

02.02.2023, 09:22
Johannes församling har fått välkommet personaltillskott i ungdomsarbetsledare Gun Geisor, och i församlingspastor Pia Kummel-Myrskog, som jobbar 60% hos oss fram till 31.5.
Porträtt av Gun Geisor och Pia Kummel-Myrskog

Efter att ha varit ungdomsarbetsledare i Åbo, Pargas och nu senast 25 år i Borgå, har Gun Geisor kommit till Johannes församling. Skribasamlingar, programkvällar, skolbesök och utbildning av unga ledare har blivit hennes nya, men bekanta, arbetsuppgifter.

- Jag har nog en passion för mitt jobb. Jag tycker om att jobba i kyrkan, och uttryckligen med ungdomar, som är vår framtid. Att jobba med människor, inte med maskiner, är det jag trivs med.

Med ungdomar håller man per automatik igång en viss ungdomlighet själv, menar hon.

– Det är ett inspirerande jobb. Men visst är det också utmanande ibland. Var tid har sina plågor. De unga har det inte lätt.

- Gud är viktig. För mig är det lyx att få ägna vardagen åt det som ligger nära mitt hjärta.

Pia blev prästvigd 2011 och har senast jobbat på Finska missionssällskapet som chef för det kyrkliga programmet, allra senast som biträdande chef för utrikesavdelningen. Hon har studerat svenska och litteratur och bland annat varit i Venezuela som utsänd från Finska missionssällskapet.

- Jag ser fram emot gudstjänster och förrättningar, sådant vill jag gärna ha mera erfarenhet av än jag hade från förut. Just grundarbetet vill jag ägna mig åt, berättar hon.