27.07. Grattis: Heidi | Respons
Hela Helsingfors

Tuomas Enbuske gör podcastserie med kyrkans "donare"

Gemensamt församlingsarbete

07.06.2024, 15:01
I Tuomas Enbuskes nya podcastserie "Enbuske ja Jeesuksen duunarit" får vi en inblick i några kyrkligt anställdas liv och själslandskap: Vad är det för slags människor som har valt att arbeta med att göra gott?
Tuomas Enbusken kasvot piirroksena Kampin kappelin päällä

Tuomas Enbuske erkänner att han själv tidigare blev lite irriterad när någon sa att de tillhörde kyrkan för att ”kyrkan gör så mycket gott”.

– Men för bövelen, den evangelisk-lutherska kyrkan gör mycket gott! De delar ut mat, hjälper fångar och drogberoende, familjer med relationsproblem och allt möjligt som jag inte ens kände till. Och jag uppskattar att kyrkan inte frågar någon vad den hjälpbehövande tror på. Människor ska hjälpas oavsett religion eller avsaknad av den.

I podcastens sju avsnitt får vi bland annat höra en tidigare fånge och nuvarande erfarenhetsexpert som arbetar inom Helsingfors kyrkliga samfällighet, en Walk in-terapeut och en studentpräst. Tuomas Enbuske diskuterar modigt och med personligt engagemang med sina gäster.

Seriens sista del är på svenska. I den intervjuas Stefan Forsén, chef för det gemensamma församlingsarbetet inom Helsingfors församlingar. De övriga avsnitten är på finska.

Publiceringsdatum för podcastens avsnitt

9.6 Demian Seesjärvi, som leder konfirmationsläger särskilt riktade till ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (nepsy), är själv neuroatypisk, så för honom är känslan av utanförskap inte främmande – precis som för många av hans konfirmander.

16.6 Erfarenhetsexperten Petri Valkoma hjälper numera de mest marginaliserade människorna i sitt arbete. Han har tidigare suttit i fängelse på en avdelning för farliga fångar och blev frisläppt 2015. Efter det har Petris liv tagit en helomvändning och han har velat fokusera på att hjälpa andra och göra gott.

23.6 Tiina Haukijärvi, som organiserar matutdelning genom Stadin Safka, diskuterar med Enbuske om vad diakonalt arbete som fokuserar på att hjälpa Helsingforsbor i praktiken innebär.

30.6 Studentpräst Sanna Uusitalo arbetar praktiskt med att hjälpa ungdomar. Sanna har på nära håll sett hur problemen bland ungdomar i Helsingfors har ökat och vad det innebär i praktiken. Vad kan och bör göras åt ungdomars problem?

7.7 Familjerådgivare Katri Käppi dyker med Enbuske in i vilka problem som finns i relationer nuförtiden och om det finns situationer där hon som expert kan råda ett par att skiljas.

14.7 Walk in-terapeuten Hensku Kettusaari arbetar bland annat med fångar som inte mår så bra. Enligt statistiken har hela 90 procent av fångarna psykiska problem och ännu fler har drogberoende. Hur kan man behandla fångar bättre och kan man därigenom förhindra att de återfaller i brott?

21.7 Seriens sista del är på svenska. I den intervjuas Stefan Forsén, chef för det gemensamma församlingsarbetet inom Helsingfors församlingar.