26.04. Grattis: Teresa, Terese, Teresia | Respons
Hela Helsingfors

Tf kyrkoherde Helene Liljeström: Kärlek som utmanar

26.11.2020, 14:50 /  päivitetty 26.11.2020, 15:03
Inför advent och jul ser vi många hjärtan omkring oss. Varma, djupröda hjärtan som skall påminna oss om kärlek och värme. Matteus tf. kyrkoherde Helene Liljeström påminner oss i sin adventshälsning om julens budskap.

Inför advent och jul ser vi många hjärtan omkring oss. Varma, djupröda hjärtan som skall påminna oss om kärlek och värme. Pepparkakshjärtan som vi dekorerar med kristyr och ger varandra som julhälsning, hänger upp i julgranen eller placerar på kaffebordet. Hjärtan på julglada omslagspapper, lysande hjärtan i fönstersmygar och kramgoa hjärtformade kuddar i soffan. Hjärtan som vi plockar fram för att fira kärlekens fest, julen, som hjälper oss att orka genom den mörkaste tiden på året.

Det välordnade och perfekta är ändå inte det viktigaste i julens budskap.

Det blir jul i år också. Fastän vi undrar och tvekar. Pandemin som vi är mitt inne i har tärt på våra krafter och vårt tålamod. Hålla avstånd. Bära ansiktsmask. Tvätta händer. Inte umgås med så många. Annorlunda jul, men inte för att vi har valt att fira så, utan för att vi måste för att kunna vara trygga. I församlingen har vi planerat, och planerat om, rätt många gånger redan, när det gäller julens program som brukar vara så viktigt för så många. Men vi måste ju göra det som är tryggt och möjligt att förverkliga. Så julens budskap i ord och sång sänds i år mest över internet.

Det välordnade och perfekta är ändå inte det viktigaste i julens budskap. Maria och Josef var utmattade efter resan till Betlehem, Alla härbärgen var överfulla av människor. Maria vår höggravid och fick på nåder sova i ett stall. Långt ifrån ett perfekt ställe i hennes situation. Där i värmen från djuren födde Maria sitt barn. Löftesbarnet. Barnet som kom med ljus och hopp till världen. Barnet som visade hur mycket Gud älskar oss.

Kärleken finns mitt i det som är utmanande och svårt. Gud själv föddes till en värld som längtar efter kärlek, ljus och hopp. Gud föddes till oss för att vi inte skall vara utelämnade och ensamma. Låt oss ta fram våra hjärtan också denna jul så att vi påminns om kärleken som kommer till oss. Kärleken som vi får dela med varandra.

Kärleken utmanar oss ofta. I år får vi visa kärlek genom att försöka skydda varandra från smitta. Visa vår kärlek på trygga sätt. Ett kort med ett djuprött hjärta på. Ett pepparkakshjärta med glänsande kristyr. Eller ett värmande telefonsamtal till en vän. Ett möte där vi ”kramar” varandra på avstånd. Vi får dela hopp till varandra och tända ljus för varandra. Vi är inte ensamma. Han som föddes i julnatten är närmare oss än vi kan förstå.

Med önskan om en god adventstid och en fridfull julhelg!

Helene Liljeström
tf kyrkoherde i Matteus församling