18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Hela Helsingfors

Matutdelning och måltider i Helsingfors hösten 2020

20.08.2020, 13:02 /  päivitetty 09.09.2020, 16:35
Både matutdelningen och serveringen av varma måltider fungerar igen i Helsingfors församlingar. De så kallade "akutkassarna", som delades ut under undantagstillståndet, delas inte längre ut. Istället har församlingarna övergått till normal mathjälp och måltider.
soppa

För att trygga säkerheten kan förändringar i coronaläget också medföra snabba förändringar kring matutdelningen. Följ gärna med annonseringen noggrant!

Måltiderna är öppna för precis alla. Ingen tillfrågas om kyrkotillhörighet eller ekonomisk situation.

Matutdelning i Kvarnbäcken

Matutdelningen i Kvarnbäcken fungerar som normalt mån, ons och fre kl. 11–13 vid Sportkvarnen, Mjölgränden 3. Här delas svinnmat från affärerna ut. Arr. Hertonäs församling och Myllypuron elintarvikeapu ry.

Många församlingar delar också ut mat på ett flertal ställen runt om i stan. Bland annat från Andreaskyrkan på Högbergsgatan 22 A, kan man hämta mat på torsdagar kl. 16:30. Se en förteckning över alla platser här (på finska).

Nuoriaikuinen kauhoo soppaa lautaselle kattilassa, ympärillä muita. Kuva: Elina Manninen/Keksi

Lunch på svinnmat i Matteuskyrkan

Matteuskyrkans svinnmatsrestaurang Waste & Feast Snellucafe har öppnat sina dörrar efter flera månaders paus. Restaurangen har öppet varje vardag mån–fre kl. 11–13.

Lunchen kostar 6 euro (diakoniunderstödd lunch 3 euro). Adressen är Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3.

Under matserveringen följs THL:s riktlinjer för hygien och säkerhetsavstånd och i bruk är ca hälften (40 st) av kundplatserna. Personalen instruerar om specialarrangemangen på plats.

Också i Malm finns fungerar sedan hösten en Waste&Feast-restaurang. Adressen är Pehrstået 16 och lunchen serveras kl. 11–13

Förmånliga måltider serveras av församlingarna över hela stan. Se en fullständig förteckning här (på finska).

Socialarbetarna inom mathjälpen når du på numret 040 6754790 och 040 6754789

Uppgifterna kan förändras. Kontrollera de senaste uppgifterna här (på finska).