25.04. Grattis: Markus, Mark, Marco | Respons
Hela Helsingfors

Ljuständning och gudstjänster under allhelgonahelgen 2019

24.10.2019, 16:15 /  päivitetty 29.10.2019, 13:16
Den första lördagen i november den 2.11 firar vi alla helgons dag. Då tänds tusentals ljus på begravningsplatserna runt om i Helsingfors. I ett flertal begravningskapell är det också möjligt att delta i en andakt.

På alla helgons dag tänder vi ljus för dem som avlidit under året som gått. Ljuset är en symbol för Jesus som besegrat döden. Att komma till kyrkan och höra namnet på den vi saknar och se ett ljus tändas till hans eller hennes minne kan ge oss kraft och mod att gå vidare i livet.

Välkommen, oberoende av när sorgen har drabbat!

Lördag 2.11 kl. 16 Parentationsgudstjänst i Sandudds nya kapell, Sanduddsgatan 20, tillsammans med Johan Westerlund i Johannes församling. Johannes kantori medverkar.

Lördag 2.11 kl. 16 Vi tänder ett ljus till minne av de medlemmar av Petrus församling som gått bort under det föregående året. Servering. Petruskyrkan, Skogsbäcksvägen 15.

Lördag 2.11 kl. 18 Ljusandakt i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3. Vi tänder ett ljus för varje saknad människa. Juho Kankare och Freddi Wilén.

Parentationsandakter på finska

Gudstjänster under allhelgonahelgen

Lördag 2.11 kl. 12: Högmässa i Johanneskyrkan. Terho, Westerlund, Almqvist, Böckerman.

Söndag 3.11 kl. 10: Högmässa i S:t Jacobs kyrka. Terho, Henricson. S:t Jacobs barnkör. Kyrkkaffe.

Söndag 3.11 kl. 10 Munksnäs kyrka, Tegelstigen 6. 21 söndagen efter pingst, Jesu sändebud. Thylin, Hilli, kyrkkaffe. Söndagsskola

Söndag 3.11 kl. 10 i Matteuskyrkan. Söndagen den 3.11 är temat Jesu sändebud och som liturg fungerar Fred Wilén. Kantor är Niels Burgmann. Efteråt serveras kyrkkaffe i Olavussalen. Varmt välkommen!

Söndag 3.11 kl. 12 Högmässa i Åggelby gamla kyrka, Brofogdevägen 12. 21 söndagen efter pingst, Jesu sändebud, Thylin, Hilli, kyrkkaffe.

Söndag 3.11 kl. 15:30 PULS-gudstjänst i Petrus församling, Skogsbäcksvägen 15. Välkommen med och fira gudstjänst med lovsång, inspirerande tal och gemenskap. Vi ses! Kom på en kaffe innan gudstjänsten. Barnkyrka för 3-7-åringar och Cool Kids för 8-13-åringar.

Söndag 3.11 kl. 18 Evensong i Johanneskyrkan. Aftongudstjänst i anglikansk tradition med musik av Bob Chilcott. Busck-Nielsen, Johannes kantori, Kammarkören Idun, S:t Jacobskören och Tomas vokalensemble.

Det hjälper att prata