26.04. Grattis: Teresa, Terese, Teresia | Respons
Hela Helsingfors

Kyrkan i Helsingfors deltar i Helsingfors Pride

07.09.2020, 08:03 /  päivitetty 07.09.2020, 08:14
Finlands största evenemang för mänskliga rättigheter och kultur, Helsingfors Pride, arrangeras i år 7–13.9. Glad Pride!

Kyrkan i Helsingfors och den evangelisk-lutherska kyrkan i huvudstadsregionen är officiella samarbetspartners med Helsingfors Pride. Under veckan arrangerar församlingarna och andra kristna aktörer olika former av evenemang, bland annat kamratsstödsträffar, diskussioner och en Regnbågsmässa.

Den evangelisk-lutherska kyrkan har deltagit i Helsingfors Pride redan flera år. I år är det de kyrkliga samfälligheterna i Helsingfors och Esbo samt Vanda svenska församling och Vandaforsens finska församling från Vanda som deltar. Också föreningen Herättäjä-Yhdistys är samarbetspartner.

Hela Prideveckans program (på finska)

På engelska erbjuds ett online-seminarium LGBTIQ+ People of Faith.

Lördagen den 12.9 klockan 12–15 ordnas en skrivarverkstad i Högbergsgården under ledning av journalisten och författaren Sofia Torvalds. Temat föer verkstaden är att "Att hitta min flock".

Brev från omtänksamma föräldrar delas ut under Prideveckan

Ifjol deltog flera föräldrar i Prideprogrammet genom att erbjuda omtänksamma kramar. I år vill vi erbjuda möjligheten att skriva omtänksamma och kärleksfulla brev. Breven skickas till HBTIQ+ personer som uttryckt en önskan att ta emot ett brev från en omtänksam förälder. Läs mera.