20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

Gör ett skolbesök i Johanneskyrkan – guidade rundturer för olika åldrar

08.03.2023, 14:14 /  päivitetty 08.03.2023, 14:15
Välkommen att bekanta er med Finlands största stenkyrka i centrala Helsingfors! Vi erbjuder guidade rundvandringar för olika åldrar och kan också anpassa oss enligt det ämne som just din klass är intresserad av.
Bild på maskrosor med Johanneskyrkan i bakgrunden. Tagen av Bettina Stenbäck.

Vill ni höra historia och undersöka kyrkorummet eller kanske testa orgeln och akustiken? För de äldre klasserna är det också möjligt att ta fasta på kyrkans roll i samhället, beröra diakoni och samhällsfrågor ur ett bredare perspektiv.

Vid ett klassbesök rör vi oss genom kyrksalen, ner i kryptan under kyrkan och upp på orgelläktaren. Beroende på gruppens önskemål kan vi bekanta oss med olika teman i kyrkorummet. Ett besök tar cirka 45 minuter. Det finns utrymme för frågor och kreativa uppgifter i samband med besöken.

Johanneskyrkan ligger på Högbergsgatan 12, exempelvis spårvagn nummer tio stannar utanför kyrkan. Kyrkan är tillgänglig med ramp via ena av sidoingångarna.

Ta gärna kontakt med frågor eller boka ett besök!