02.05. Grattis: Vivan, Vivi, Vivian | Respons
Hela Helsingfors

Församlingarnas julkalender gläder huvudstadsregionen inför coronajulen

18.11.2020, 08:00 /  päivitetty 18.11.2020, 13:11
Julkalendern följer som bilaga med Kyrkpressen till alla hem strax innan första söndagen i advent. Den efterlängtade julhälsningen har en alldeles speciell utformning i år när ord och bild förnyas på ett nytt sätt.
Joulukalenteri 2020 / Julkaleder 2020

I år står samma person för både text och bild i kalendern. Letteringartisten Sofie Björkgren-Näse har skapat en helhet där ord och bild står i dialog med varandra och låter läsaren upptäcka nya dimensioner av både språket och budskapet bakom orden.

– Som letteringartist har jag ritat varje lucka för hand. Den som vill kan tillexempel dra loss luckorna och hänga dem i granen eller kanske göra ett bokmärke av dem, säger Björkgren-Näse.

Julkalendern figurerar aktivt också på nätet och i sociala medier. På adressen www.jul.fi finns det en färgläggningsbild för varje söndag i advent samt en för juldagen. Bilderna går att skriva ut. Den som vill fotograferar sitt färglagda konstverk och delar julglädjen på sociala medier.

– Nu när vi spenderar mycket tid hemma så kan färgläggning vara både roligt och avslappnande. Det finns också några videor med enkla tips på hur du själv kan göra julkort i letteringstil, säger Björkgren-Näse.

Joulukalenterin kansikuva, Joulukuusi
Post till 350 000 församlingsbor i huvudstadsregionen

Julkalendern förverkligas i år för femte gången som ett samarbete mellan huvudstadsregionens församlingar. Den finska kalendern postas hem till nära 350 000 församlingsbor i Esbo, Helsingfors, Vanda, Grankulla och Kyrkslätt.

Den svenska kalendern följer som bilaga med Kyrkpressen medan de engelska versionerna kan hämtas vid olika samlingar och tillställningar. I år trycktes för första gången också en mindre upplaga med kalendrar på arabiska, kinesiska och ryska. Även församlingarna i Kouvola och Nurmijärvi delar ut kalendrar till sina medlemmar.

De finska texterna är skrivna av författaren Hanna Kivisalo och de engelska av pastor Hans Krause.

Mera information:

Nina Österholm, Kyrkan i Helsingfors: tfn 050 337 6319, nina.osterholm@evl.fi.