20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Hela Helsingfors

Blogg om bibelläsning: "Herregud!"

06.04.2020, 13:18 /  päivitetty 06.04.2020, 13:20
Församlingspastor Juho Kankare tipsar om vad man kan tänka på och var man kan börja, när man öppnar sin Bibel.
Raamattu pöydällä

Ofta behövs det en orsak att börja läsa Bibeln. För mig var bara studierna som inspirerade, eller tvingade mig, till att läsa Bibeln från pärm till pärm. Jag bestämde mig för att läsa tillsammans med en vän, vi började helt från början.

”Herren Gud” är ett uttryck som upprepas otaliga gånger på Bibelns första sidor. Ja, det upprepas faktiskt väldigt många gånger! Jag och min kompis läste högt och raljerade genom att ropa ”herregud!” varje gång, såsom många av oss är vana vid att utbrista när något galet håller på att hända. Vårt försök att läsa Bibeln rann ut i sanden. Vår läsiver mattades av i snabb takt, vi var inte redo att läsa Bibeln med ambition och nyfikenhet.

Det här berättar jag eftersom jag tror att åtminstone den ovane Bibelläsaren inte ska börja sin läsning med ett ”pärm till pärm-upplägg”. Visst kan man göra det så, men det finns också andra sätt att närma sig Bibeln.

Om man tänker börja bekanta sig med Bibeln är det kanske en bra idé att välja Bibel 2000 eftersom dess språkbruk anses komma närmast dagens svenska. Det lönar sig också att läsa den på det språk som man själv kan bäst.

Ett tips som jag fått på någon utbildning, och som enligt mig kunde gälla alla och inte bara präster, är att se till helheten framom de enskilda citaten. Bibeln citeras ofta i lösryckta verser som ingen vanligtvis bryr sig om hur de hänger ihop i en större kontext. Dessa, från sammanhanget lösryckta citat, fungerar ofta som bränsle när kyrkans lära eller Guds vilja diskuteras. Men det lönar sig inte fastna vid de små detaljerna i texten, utan att läsa med lite bredare blick, reservera en lite längre stund för din egen bibelläsning.

På det sättet får du mera ut av det, tror jag. Kanske en av bibelns böcker per corona-dag är ett fungerande upplägg?

Vi har alla någon sorts bild av Bibelns innehåll från förut vilket gör att vi läser den med en viss förutbestämd inställning. Det kan dock vara en bra idé att, som antingen nybörjare eller gammal vän av bibelläsning, ta sig an läsprojektet medvetet och så fördomsfritt och obundet som möjligt, för att kanske få en riktigt fin upplevelse av den skriftsamling som format vår värld så oerhört mycket.

Jag tror att det är omöjligt att nå 100 procent objektivitet i fråga om Bibelns innehåll, men jag vill vara medveten om att det ökar möjligheten till mer givande och fruktsam lässtund.

Men var ska man börja i så fall? Om jag inte läser Bibeln å arbetets vägnar är det för mig lättast och naturligast att börja med någonting som jag redan är bekant med från tidigare och spinna vidare på det sättet. Många vet att det finns olika textgenrer i Bibeln och man kan helt enkelt välja den text som känns bäst eller tilltalar en mest. Till exempel psaltaren, Matteusevangeliet och Korinthierbreven är olika till sin stil och det gäller att lite smaka på olika texter i Bibeln för att komma igång.

Själv fick jag tipset av en kompis att ladda upp en bibelapp i min telefon. Appen hjälper och uppmuntrar mig att läsa Bibeln oftare, jag glömmer inte lika lätt bort det eftersom telefonen ändå alltid är med.

Stort lycka till med läsningen!

Juho Kankare, församlingspastor i Matteus församling