27.07. Grattis: Heidi | Respons
Hela Helsingfors

Ät gott och gör gott-Waste&Feast lunchrestaurang har öppnat i Berghäll.

Samfälligheten

27.10.2023, 13:44
Restaurangkedjan Waste&Feast är ett koncept där alla vinner. Ekologiskt, etiskt och prisvärt är våra grundprinciper.
Vihreällä pohjalla teksti Waste Feast

Vid tredje linjen på helsingfors kyrkliga samfällighet har luncghrestaurangen Waste&Feast öppnat. Restaurangen serverar överskottsmat. W&F Berghäll fokuserar på finländsk husmanskost och det finns alltid vegetarisk mat tillgänglig.

Ekologiskt.

Vi vill erbjuda mat som inte belastar klimatet. När vi tillreder måltiderna använder vi delvis överskottsmat från industrin och producenter som annars skulle gå till spillo. Mat som av olika anledningar går till spillo är av förstklassig kvalitet och når oss genom Stadin safkan ↗.

Etiskt.

Vi erbjuder arbetspraktikplatser, lönestödsarbete och handledning till unga som letar efter sin plats i arbetsmarknaden. De arbetar hos oss under ledning av restaurangproffs. Vi samarbetar med Helsingfors stad.

Prisvärt.

Pensionärer och studerande betalar 6 euro för lunch. För arbetande kostar det 11 euro, vilket möjliggör fortsatt verksamhet. Du kan också "bjuda" på lunch till en mindre bemedlad person när du köper ett vänlunchkort för 30 euro. Med det kortet erbjuder restaurangen lunch gratis till fem personer av diakoniska skäl.

Waste&Feast Berghäll, Helsingfor kyrkliga samfällighet, Tredje linjen 22 B, andra våningen.

Öppethållningstider, måndag till fredag ​​kl 11.00-13.00. Insläpp fram till 12.30 och lunchen serveras fram till kl. 13. Lunchen inkluderar varm mat, salladsbuffé, bröd, efterrätt samt kaffe eller te. Det finns alltid ett vegetariskt/veganskt alternativ tillgängligt.