NYKY Ensemble: CybOrgan
Koe NYKY Ensemblen kanssa urkujen laajennettu sointimaailma: kyborgimaisia sävyjä, rytmistä voimaa ja tilallista vuoropuhelua.
Tässä konsertissa urkujen sointimaailmaa laajennetaan ikään kuin kyborgi-urkujen lailla, mutta ei pelkästään elektroniikan ja tietotekniikan avulla kuten konsertin nimikkoteoksessa vaan asettamalla soitin myös erittäin vaihteleviin kokoonpanoihin duosta isoon ensembleen.
Urkujen paikkasidonnaisuutta pyritään rikkomaan erilaisissa soinnillisissa sekä rytmisissä ympäristöissä, joissa myös urkujen sukulaissoittimet, harmonikka ja Hammond-urut, saavat oman roolinsa.
Avauksena kuullaan puolalaisen Mikołaj Majkusiakin energinen ja rytmisesti vääjämättömästi etenevä Crossover Concerto (2017) ensemblelle, johon kuuluu jousikvartetin ja puhallinsoitinten lisäksi harmonikka, piano, lyömäsoittimet sekä EWI (Electronic Wind Instrument), sähkökitara ja Hammond urut.
Saksalaisen Isabel Mundryn teos Traces des Moments (2000) jousitriolle, klarinetille ja harmonikalle soi kuin läpivalaistuna hetkenä. Luonnossa satunnaisesti piirtyvät aaltoliikkeet kuten tuulen synnyttämät aallot hiekassa tai vedessä, resonoivat, heijastuvat, peilautuvat ja varjostavat ikään kuin liikkuvina muotoina ajassa.
Pienestä eleestä syntyy iso hahmo, näin tapahtuu myös yhdysvaltalaisen Nico Muhlyn teoksessa Beaming Music (2002) marimballe ja uruille, jossa rytminen liike on jälleen hyvin toisenlainen. Lyhyistä rytmisistä soluista muuntuu laajoja, avoimia sointuja.
Taideyliopistossa sävellystä opiskeleva Matti Laine on säveltänyt konserttia varten teoksen uruille, harmonikalle, sähkökitaralle ja tenorisaksofonille. Kvartetossa soittimet asetetaan kauas toisistaan, ja harmonikka toimii eräänlaisena urkujen kaukopillistönä tuoden aaltoliikkeen omaista vuoropuhelua urkujen kanssa.
Veli Kujalan CybOrgan päättää konsertin intensiivisellä ja moniulotteisella äänimatkalla, joka liikkuu vapaasti tyylillisten vaikutteiden välillä keskiaikaisesta organumista avantgardeen, hetkittäin jopa improvisatorisin sävyin. Yhdessä jousiorkesterin ja elektroniikan kanssa urut muodostavat hengittävän organismin.
Teksti: Susanne Kujala
Esiintyjät:
NYKY Ensemble
Marija Baniulytė, kapellimestari
Marika Kostecka, piccolo
Dario Scalabrini, EWI (electronic wind instrument) ja klarinetti
Juuso Björkroth, bassoklarinetti
Juho Pétas, tenorisaksofoni
Mitja Koskiluoma, lyömäsoittimet
Olgierd Granatowi, marimba
Olena Tolokolnikova, Hammond-urut
Vinha rechardt, piano
Eino Susitaival, urut
Sini Wallius, urut
Laura Mehmeti, harmonikka
Anni Pelkonen, harmonikka
Leonardo Rojnić, harmonikka
Sampo Harju, sähkökitara
Erika Härö, viulu
Viljami Kemppinen, viulu
Elena Kirdaite, viulu
Klara Leoson, viulu
Fanni Piri, viulu
Venla Saavalainen, viulu
Stella Forssell, alttoviulu
Margherita Pucci, alttoviulu
Mal Chojnowska, sello
Kevin Zhuang, sello
Martti Genevet, kontrabasso
Susanne Kujala, musiikin valmennus
Jere Harjunniemi, äänitekniikka
Libero Mureddu, intendentti, NYKY Ensemble
Jaakko Kilpeläinen, tuottaja, NYKY Ensemble
Ohjelma:
Mikołaj Majkusiak – Crossover Concerto (2017)
Matti Laine: The Wizard Isn't Real (2025)
Isabel Mundry: Traces de Moments (1999–2000)
Veli Kujala: CybOrgan (2012)
Nico Muhly: Beaming Music (2007)
(teokset eivät ole esitysjärjestyksessä)
Liput: Vapaa pääsy
Lue lisää osoitteessa uniarts.fi.
--
Experience the expanded sound world of the organ with NYKY Ensemble: cyborg-like sonorities, rhythmic power, and spatial dialogue.
In this concert, the sound world of the organ is expanded as if creating a kind of cyborg-organ — not only through electronics and digital technology, as in the concert’s title piece, but also by placing the instrument in highly varied ensembles, from duos to a large ensemble.
The organ’s site-specific nature is challenged in diverse sonic and rhythmic environments, where the organ’s kindred instruments — the accordion and the Hammond organ — also take on their own roles.
The opening work, Crossover Concerto (2017) by Polish composer Mikołaj Majkusiak, is an energetic and rhythmically compelling piece for an ensemble that includes, in addition to a string quartet and wind instruments, accordion, piano, percussion, EWI (Electronic Wind Instrument), electric guitar, and Hammond organ.
German composer Isabel Mundry’s Traces des Moments (2000) for string trio, clarinet, and accordion sounds like an illuminated moment. The wave-like movements found in nature — such as wind-created patterns in sand or water — resonate, reflect, mirror, and shadow one another, forming moving shapes in time.
From small gestures arise large figures — as in American composer Nico Muhly’s Beaming Music (2002) for marimba and organ, where rhythmic motion takes on a very different form. Short rhythmic cells transform into broad, open harmonies.
Matti Laine, a composition student at the Sibelius Academy, has written a new piece for organ, accordion, electric guitar, and tenor saxophone for this concert. In this quartet, the instruments are placed far apart, and the accordion functions as a kind of distant organ pipe, engaging in a wave-like dialogue with the organ.
The concert concludes with Veli Kujala’s CybOrgan — an intense, multi-dimensional sound journey that moves freely between stylistic influences, from medieval organum to the avant-garde, at times with improvisatory hues. Together with the string orchestra and electronics, the organ forms a breathing organism.
Performers:
NYKY Ensemble
Marija Baniulytė, conductor
Marika Kostecka, piccolo
Dario Scalabrini, EWI (electronic wind instrument) and clarinet
Juuso Björkroth, bass clarinet
Juho Pétas, tenor saxophone
Mitja Koskiluoma, percussion
Olgierd Granatowi, marimba
Olena Tolokolnikova, hammond organ
Vinha rechardt, piano
Eino Susitaival, organ
Sini Wallius, organ
Laura Mehmeti, accordion
Anni Pelkonen, accordion
Leonardo Rojnić, accordion
Sampo Harju, electric guitar
Erika Härö, violin
Viljami Kemppinen, violin
Elena Kirdaite, violin
Klara Leoson, violin
Fanni Piri, violin
Venla Saavalainen, violin
Stella Forssell, viola
Margherita Pucci, viola
Mal Chojnowska, violoncello
Kevin Zhuang, violoncello
Martti Genevet, double bass
Susanne Kujala, music coaching
Jere Harjunniemi, sound engineer
Libero Mureddu, intendent of the NYKY Ensemble
Jaakko Kilpeläinen, producer of the NYKY Ensemble
Programme:
Mikołaj Majkusiak – Crossover Concerto (2017)
Isabel Mundry: Traces de Moments (1999–2000)
Nico Muhly: Beaming Music (2007)
Matti Laine: The Wizard Isn't Real (2025)
Veli Kujala: CybOrgan (2012)
Tickets: Free entry
Read more on uniarts.fi.
