19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
S:t Jacobs kyrka

Renoveringen av S:t Jacobs kyrka på slutrakan

25.01.2022, 10:43 /  päivitetty 16.02.2022, 08:40
en kyrka på vintern med träd och trappor framför samt en molnig himmel

I St Jacobs kyrka har mycket hänt det senaste året, fast av ett lite annat slag än vad som brukar hända i kyrkor. Taken, golven, väggarna; i kyrksalen, församlingssalen, eftisutrymmen, allt har renoverats. Under våren öppnar den nyrenoverade kyrkan sina dörrar för besökare igen.

Hela byggnadskomplexet renoveras på en gång, också den del som Drumsö finskspråkiga församling, Lauttasaaren seurakunta, använder.

- Renoveringen är på slutrakan, säger Johan Terho, präst i Johannes församling.

På annandag påsk hålls en mässa då kyrkan att tas i bruk igen. Biskopen kommer att närvara och besökarna bjuds på kaffe efter gudstjänsten.

På grund av coronarestriktionerna har församlingspersoneln inte kunnat besöka kyrkan under renoveringen mer än några få gånger. Här är kyrkoherde Johan Westerlund på orgelläktaren i S:t Jacobs kyrksal hösten 2021.

Stenplattorna som täcker byggnadens innergård lyftes bort i samband med renoveringen.

Läs mera: Ekonomin väcker diskussion i Johannes församling