19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
S:t Jacobs kyrka

Program i Allhelgona

18.10.2022, 11:06 /  päivitetty 19.10.2022, 10:38
Församlingens program på och kring Alla helgons dag
Sandudds begravningsplats, upplyst

Onsdag 2.11:

Family fun i Hörnan kl 17-19

Gregoriansk requiemmässa kl 18 i Johanneskyrkan.

Fredag 4.11:

Nallegudstjänst kl 10 i Johanneskyrkan. Gudstjänstens tema är trygghet. Servering i kryptan efteråt.

Lördag 5.11:

Högmässa kl 12 i Johanneskykan

Parentationsgudstjänst kl 16 i Sandudds nya kapell.

På Allahelgons dag minns vi våra avlidna nära och kära. Tillsammans tänder vi ljus för alla våra medlemmar som avlidit under det gångna året.

Ljus driver bort mörker. Att komma till kyrkan och höra namnet på den vi saknar och se ett ljus tändas till hans eller hennes minne kan ge oss kraft och mod att gå vidare i livet. Samtidigt tänds tusentals ljus ute på gravarna runtom i Finland och lyser upp novembermörkret.

Sebastian Silén, violin och Johannes kantorer medverkar.

Barnens Alla helgons dag 16-18.30 på Sandudds begravningsplats. Läs mera här: https://www.helsinginseurakunnat.fi/tapahtumat/lastenpyhainpaivahietaniemenhautausmaalla_1 . Infosidan är på finska, men arrangemanget är på både finska och svenska. Ta med dig en ficklampa och ett gravljus.

Söndag 6.11:

Sammanlyst högmässa kl 10 i S:t Jacobs kyrka. Eftisbarn medverkar. Lunchservering efter mässan.

Evensong kl 18 i Johanneskyrkan. Musik av Henrik Sundblad (1880-1947) i ny gestalt av Dag-Ulrik Almqvist.

Sedan många år firar vi i Johanneskyrkan regelbundet en kvällsgudstjänst i engelsk tradition, Evensong, som på svenska lika väl kan kallas Aftonsång. I synnerhet i år då vi enbart sjunger finlandssvensk musik. Den 6.11 firar vi nämligen samtidigt Alla själars dag, Reformationsdagen och Svenska Dagen.

Musiken är skriven av Henrik Sundblad, mångårig kantor och tonsättare i Borgå. Hans musik från år 1929 har nu blivit insatt i ett nytt sammanhang av Dag-Ulrik Almqvist. Man kunde kalla det "musikalisk återvinning". Körerna har en helt central roll i denna till stor del sjungna kvällsgudstjänst, men även församlingspsalmer och orgelmusik ingår.

Medverkande: Chorus Sanctae Ceciliae, S:t Jacobskören, Tomas vokalensemble, Johannes kantorer. Officiant: Johan Terho