16.04. Grattis: Patrik, Patricia | Respons
Parkstads kyrka

04.04.2017, 13:40
Parkstads kyrka, som blev färdig 1960, är en av Malmin seurakuntas sex kyrkor. Med anledning av klockstapelns kors, som är upplyst på grund av flygtrafiken, har den även kallats Det brinnande korsets kyrka.

‍Småkyrkoföreningens syförening började samla in pengar för Parkstads kyrka redan 1930. Parkstads kyrkas garantiförening grundades 1936. Då Malms församling grundades 1953 överläts garantiföreningens egendom till församlingen.

Rödtegelkyrkan i Parkstad ritades av arkitekterna Eija och Olli Saijonmaa och den stod färdig 1960. I kyrkans tre våningar finns förutom kyrkosalen en församlingssal och verksamhetsutrymmen. På toppen av det trettio meter höga klocktornet finns ett upplyst kors.

I kyrkan finns skulptören Gunnar Uotilas verk Ecce homo. Orgeln är tillverkad av orgelbyggeri Veikko Virtanen.

Grundrenoveringen av kyrkan blev färdig 2002. Den planerades av arkitekterna Anna och Ulla Saijonmaa. Kyrkan används av Malmin seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

Kyrksalen rymmer 240 personer, om församlingssalen ansluts finns plats för 420 personer. I festsalen finns bordsplatser för 70 personer. Köket inklusive kärl står till festarrangörens förfogande.