24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Rönnbacka kyrka

04.04.2017, 13:44
Den enkla förortskyrkan, som blev färdig 1976, är ihågkommen för sin altarrelief som fick ett kontroversiellt bemötande.

‍Rönnbacka kyrka stod färdig 1976. Den enkla men mångsidiga kyrkobyggnaden i tre våningar ritades av arkitekten Esko Korhonen. På altarväggen finns skulptören Tapio Junnos stora trärelief Kristuksen kärsimykset (Kristi lidande). Vigselryan är designad av Pirjo Koivisto.

Kyrkans mekaniska orgel är tillverkad 1977 av orgelbyggeri Tuomi. Instrumentet har 20 register och två manualer.

Rönnbacka kyrka används av Malmin seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

Kyrksalen rymmer 250 personer. Genom att ansluta församlingssalen finns det plats för 500 personer. I församlingssalen finns 70 bordsplatser. Köket inklusive kärl står till festarrangörens förfogande.