24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Östersundom kyrka

Jordvärme installeras i Östersundom – kyrkan ur bruk hela hösten

24.08.2022, 11:25 /  päivitetty 26.08.2022, 15:38
Renoveringsarbetena i Östersundom inleds i september. Kyrkan är ur bruk 5.9–2.12.2022. Dyrbara föremål och målningar kommer att flyttas bort under den tid som arbetena pågår. De nya värmebatterierna kommer att placeras under kyrkbänkarna.
Östersundomin kirkko jonka päällä graafiset kuvat rakennustyömiehestä ja traktorista

När själva brunnarna för jordvärmen borras kommer det att höras höga ljud från byggarbetsplatsen. Arbetet med borrning påbörjas den 19.9 och uppskattas räcka en vecka. Arbetena kan pågå mellan kl. 7–22.

En del av parkeringsplatserna vid kyrkan är också ur bruk under renoveringsperioden. Till begravningsplatsen är det däremot hela tiden möjligt att ta sig och begravningar kan ordans som normalt. Vid förrättningar meddelas byggarbetsplatsen om tidpunkten så att de kan hålla paus och tystnad runt kyrkan när så önskas.

Helsingfors kyrkliga samfällighet har förbundit sig till att söka allt mer kolneutrala lösningar. Jordvärme är en mer hållbar lösning ur miljösynpunkt.

Grundrenovering av kyrkan på kommande

Helsingfors äldsta kyrka har också en grundrenovering framför sig inom en överskådlig framtid. Kyrkan behöver nytt tak och renovering av ytterväggarna, golven och sockeln.

– Först måste vi upphandla en planeringsbyrå för projektet. Därefter ska deras plan godkännas av museiverket och de beslutsfattande organen inom kyrkan. I princip finns reserverade medel för renoveringen redan i budgeten, men inga beslut är ännu fattade, säger Matti Priha på samfällighetens fastighetskontor. Grundrenoveringen kan påbörjas tidigast 2023.

Mera information:

Kyrkoherde Martti Häkkänen, tfn 050 567 3205 (Mikaelin seurakunta)

Kyrkoherde Helene Liljeström, tfn 050 472 4124 (Matteus församling)

Hankejohtaja Matti Priha tfn 040 844 3920 (Helsingin seurakuntayhtymä)

Östersundomin hautausmaan aluepuutarhuri Helge Marjala, tfn 09 2340 2943

Frågor i anslutning till byggarbetsplatsen:

Työmaapäällikkö Kimmo Lyly, kimmo.lyly@tomallensenera.fi (Maalämpöurakoitsija Tom Allen)

Työmaapäällikkö Arttu Joenpolvi, p. 050 463 2552 (LT Kiinteistötekniikka Oy, lämmönjakoveron rakentaminen)