19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Mikaelskyrkan

04.04.2017, 13:14
I närheten av Gårdsbacka köpcentrum, på Mikaelskyrkans takås, sitter den korsdyrkande ärkeängeln Mikael med fladdrande kläder. Kyrkan stod färdig 1988 och på dess altartavla finns moderna trossymboler.

‍Mikaelskyrkan i rött tegel ritades av arkitekterna Käpy och Simo Paavilainen. Kyrkan är byggd på samma plats där Gårdsbacka tillfälliga kyrka från 1960-talet av Heikki och Kaija Sirén stod. Den tillfälliga kyrkan revs 1986.

Kyrksalen domineras av en ljust rosa färg. Utrymmets skeppslika grundform upprepas i taklampan som efterliknar de gamla kyrkornas votivskepp och i nattvardskärlen som formgivits av den ungerska, i Finland bosatta skulptören Zoltan Popovits. Samma form upprepas även i hängningen av duken framför altaret, antependiet. Ljusstakarna, altarkrucifixet och processionskorset är också Popovits' produktion.

På Mikaelskyrkans altare finns bildkonstnären och författaren Hannu Väisänens triptyk Helluntain ihme – fragmentteja uskosta (Pingstens under – fragment av tro) från 1988. Själva altaret är en grön häll av marmor som påminner om gravhällarna som användes som altare i katakomberna under urkyrkans tid. Den är en hänvisning till den bysantiska ikonkatalogen, där redan Jesusbarnets krubba är symptomatiskt formad som en gravkista. Även predikstolen och dopbordet är hällar av marmor och påminner om urkyrkans tid. På kyrkans vänstra vägg finns tomma paneler för att symbolisera de lagtavlor som Moses fick av Gud.

Kyrkotextilerna är designade av textilkonstnären Maija Lavonen. Materialet är thailändskt råsilke. På altarduken har Lavonen formgivit upphöjda figurer i silke som påminner om reliefer. På den röda

altarduken finns fem rosor som symbol för Kristi sår, på den vita finns grenar av olivträd, på den gröna finns en ranka som symbol för att livet går vidare och på den violetta en törnekrona och två kors som symbol för Kristi lidande. På den svarta altarduken som används på långfredagen finns reliefbokstäverna INRI, begynnelsebokstäverna för orden Jesus från Nasaret, judarnas konung. Bokstäverna spikades fast ovanför Jesus då han hängde på korset. I de övriga kyrkotextilerna har Lavonen i huvudsak avbildat korssymbolen.

Kangasala orgelfabriks orgel från 1991 har 30 register. Den är särskilt anpassad för framförande av nordeuropeisk orgelmusik. Kyrkans klocktorn är en separat lång och smal byggnad på kyrkogården. Sex klockor av olika storlek kan spela melodier som komponerats för kyrkoårets olika högtider.

I byggnaden finns utrymmen för mångsidig församlingsverksamhet, från brasrum till övningsutrymme för gospelband. Intill kyrksalen finns ett lekrum för familjens yngsta. Från lekrummet kan man blicka ut över kyrksalen.

På kyrkans tak sitter den fem meter höga skulpturen Ristin tie (Korsets väg) av Kari Juva. Figuren med fladdrande kläder är ledaren för de himmelska krigstrupperna, ärkeängeln Mikael, som gett sitt namn till kyrkan. Många ser i skulpturen också en människa som stöder sig mot ett kors.

Mikaelskyrkan används av Mikaelin seurakunta.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

I Mikaelskyrkan finns 300 och i församlingssalen 250 sittplatser. I församlingssalen finns 150 bordsplatser. Kök samt en mat- och kaffeservis för 150 personer finns till festarrangörens förfogande. I kyrkan finns även mindre festutrymmen.