27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Matteus församling

Vill du kasta oss i plurret? Skänk en slant för Östersjön

17.02.2021, 08:35 /  päivitetty 04.03.2021, 12:01
Får vi ihop 1000 euro för Östersjön så lovar vi vinterbada på påsken! Det här är vårt sätt att delta i kampanjen Ekofasta som i år fokuserar på Östersjön. Tolv av våra anställda/frivilliga från 3 församlingar deltar i utmaningen. Kampanjen pågår under kyrkans fastetid och avslutas till påsk.
En man står på en brygga. Det är vinter, han ser ut över havet. Han har simmössa på och en handduk kring halsen.

Ekofasta är Evangelisk-lutherska kyrkans fastekampanj som lyfter fram omsorg om miljön. År 2021 arrangeras Ekofastan för nionde gången och genomförs som ett samarbete mellan Kyrkostyrelsen, Finlands svenska Marthaförbund, Finska missionssällskapet och Domkapitlet i Borgå stift. Temat är Vårda vattnet!‍

Ekofastan 2021 infaller 17.2.–3.4.Syftet med kampanjen är att uppmärksamma hur vi som enskilda människor kan vårda de vattendrag som finns runt omkring oss.

De svenska församlingarna i Helsingfors har lovat vinterbada om vi får ihop 1000 euro för Östersjön.

– Först tyckte jag att det här med att hoppa i kallt vatten inte känns som min grej. Men sedan tänkte jag att det ger bra synlighet om vi ungdomar är med och att mina kompisar kanske donerar pengar för att få se mig hoppa i kallt vatten fast jag avskyr det.

Så säger Henry Waltzer som hör till dem som ställt upp i Johannes församlings vinterbadargrupp.

– Jag hoppas förstås att vi kommer över gränsen, men det kan bli lite svårt att hoppa i vattnet. Men jag måste göra det med den mentaliteten att när folk har gjort sin andel måste jag också visa att jag håller mitt ord.

Ett gäng anställda från Matteus församling, klädda i badrockar, utanför kyrkan i vinterväder.

Kyrkoherde Helene Liljeström, församlingspastor Juho Kankare, ledare för barnverksamheten Catarina Bärlund-Palm, musikledare Daniela Strömsholm och diakoniarbetare Mari Johnson från Matteus församling har lovat simma för Östersjön.

V‍ad betyder Östersjön för oss?

Under fastetiden kommer vi att lyfta fram temat vatten och Östersjön genom våra tolv modiga vinterbadare. Följ med oss @kyrkanihelsingfors på Facebook och Instagram och ta del av tankar och tips kring såväl vatten, simning som fastetiden.

Här hittar du Helsingforsförsamlingarnas insamling

Ifall du inte vill donera genom Facebook kan du också skänka en slant direkt via John Nurminens fond . Meddela då gärna någon av våra simmare om saken, så vi har koll på hur nära vinterbadet vi är!

Tre anställda från Petrus församling, ute i snön. De är glada, de har kämparanda.

Projektledare K‍ajsa Sjöberg, ungdomsarbetsledare Ida-Marie Eklund och församlingspastor Benjamin Sandell från Petrus församling ser fram emot att vinterbada för Östersjön.

Johannes ungdomsteam

Ungdomsarbetsledare Nicolina Grönroos samt två av Johannes församlings unga vuxna, Sofia Palmén och Henry Waltzer, ställer upp för Östersjön. På bilden saknas ungdomsarbetsledare Christer Romberg som också deltar.