18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Matteus församling

Barn- och ungdomsverksamheten fortsätter på distans

29.01.2021, 14:09 /  päivitetty 01.03.2021, 15:33
Barn- och ungdomsteamen i Matteus församling har beslutat att inte samla grupperna ännu.
Diakoni ja asiakas keskustelevat maskit kasvoilla

Vi väljer att följa THL:s och HUS rekommendationer och fortsätter arbetet på distans.

– Det är inte enkelt att arrangera verksamhet på ett tryggt sätt genom att t.ex barn från olika skolklasser inte borde vara i samma grupp. Vi måste bedöma situationen utifrån det allvarliga smittoläget. Men så fort vi kan ha öppen verksamhet på ett tryggt sätt vill vi naturligtvis erbjuda den till ungdomarna o barnen, säger kyrkoherde Helene Liljeström och ber om tålamod och förståelse för situationen.

Hjälpledarutbildningen fortsätter online. Också grupperna i musiklek håller kontakt över WhatsApp.

Matteus musiklek online

Tisdagar kl. 10 och 13 samlas Matteus musiklek, för dig som är hemma med barn och vill prata och sjunga bort en stund. Flera familjer ryms med! För mera info om hur du kan delta kontakta musikledare Daniela på adressen daniela.stromsholm@evl.fi.

Kolla också gärna in Matteus facebookgrupp för barn och familjer - där hittar du både pysseltips och annat skoj för barn och familjer.

Möjligt men inte obligatoriskt att öppna verksamheten

Coronakoordineringsgruppen i huvudstadsregionen har beslutat att öppna upp för hobbyverksamhet riktat till barn och unga, förutsatt att vissa säkerhetsarrangemang beaktas i verksamheten. Genom beslutet vill man stödja det övergripande välmående hos barn och unga.

Baserat på koordineringsgruppens beslut har också Helsingfors stift och den kyrkliga samfälligheten justerat sina anvisningar så att det nu också är möjligt för församlingarna att under vissa förutsättningar arrangera verksamhet för barn och unga.

Det är i sista hand kyrkoherden i varje lokalförsamling som beslutar ifall barn- och ungdomsverksamheten öppnas upp i den enskilda församlingen. Snabba förändringar i redan utannonserad verksamhet kan också förekomma, ifall pandemiläget förändras. Tack för din förståelse och ditt tålamod!

Följ med hemsidan och hör gärna av dig ifall du har önskemål eller kanske bara behöver någon att prata med!

Vi finns här för dig!

Pysseltips, musiklek och annat skoj för barn och familjer i vår facebookgrupp Matteus barn & familj

Kontakt, andakter mm. för ungdomar bland annat på Instagram @matteusungdom