18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Matteus församling

Matteus hjälpledarutbildningar körde i gång med rekormånga blivande hjälpisar

21.09.2020, 14:01 /  päivitetty 21.09.2020, 14:02
I helgen körde Matteus hjälpledarutbildningar i gång och ett rekordantal blivande hjälpisar sökte sig till Matteuskyrkan.

Av årets konfirmander valde hela 60 personer att börja sin hjälpiskarriär och av de hjälpledare som redan har bakom sig ett eller flera år av hjälpisuppdrag fortsatte sammanlagt 70 till de mer avancerade utbildningarna. Sammanlagt samlades 130 hjälpledare i Matteuskyrkan under helgen i olika omgångar.

I Matteus ordnas hjälpledarutbildningar ända upp till fjärde året, alltså HJUB1 (för nybörjare), HJUB2, HJUB3 och HJUB4 (för vuxenledare).

Satsning på specialkunskap

I år har Matteus hjälpisutbildningar utvecklats för att ge ungdomarna mera skräddarsydda kunskaper för sina hjälpledaruppdrag. För t.ex. dem som går HJUB2, alltså fortsättningsutbildningen efter sitt första hjälpisår, finns flera valbara kurser med varierande innehåll.

Årets HJUB2:or kan välja kurser i bl.a. videoeditering och visuell presentation, psykiskt välmående, drama, andlig fördjupning och kyrkopolitik. Dessutom ordnar Matteus för hjälpledarna både förstahjälpskurs och möjlighet att ta hygienpass.

Vill du veta mera?

Ta modigt kontakt med vårt ungdomsteam!