19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteus församling

Engångsterapi utan tidsbeställning för dig som är under 30

24.01.2022, 08:36 /  päivitetty 03.10.2023, 08:56
Walk-in terapi är en öppen mottagningsform för 16–29-åringar. Du är välkommen utan tidsbeställning och det är möjligt att förbli anonym under besöket. Diskussionen räcker 45–60 minuter. Till Walk-in-terapin är du välkommen även om du har vårdkontakter på annat håll eller står i kö för terapi.
Logo

Det finns många saker som kan tynga oss. Trauma, familjesituationen, depression, ångest, självskadebeteende eller exempelvis ett husdjurs död. På mottagningen kan du också diskutera frågor som rör sexualitet och kön. Inget ämne är för stort eller för litet att prata om.

Ifall frågor om parförhållande tynger så är det också möjligt att komma till terapisamtalet tillsammans med sin partner.

I Walk-in-terapi utgår man ifrån att den unga klienten är aktiv och tar ansvar för sig själv. Terapeuten hjälper till med att ringa in och avgränsa problemet. Tillsammans funderar vi på vilka styrkor du har och hur du kan använda dig av dem.

Lösningsfokuserad terapi som grund

Walk-in-terapi bygger på principerna för lösningsinriktad kortterapi. På mottagningen i Matteuskyrkan är det utöver utbildade psykologer och psykoterapeuter också diakoner, ungdomsarbetare och andra kyrkligt anställda med terapiutbildning som tar emot.

Ifall du så önskar kan vi skicka ett e-postmeddelande efter besöket där vi sammanfattar vad som behandlades under besöket. Vid behov kan du komma på ett nytt besök.

Walk-in-terapi

• för 16–29-åringar
  • måndagar kl. 14–18
  • kostnadsfritt
  • i Matteuskyrkans Varustamo-Livsrum, Åbohusvägen 3. Du hittar in via parkeringsplats-innergården både från Åbohusvägen och Olofsborgsvägen.

Du kan tala finska, svenska eller engelska på mottagningen. Meddela vilket språk du vill tala när du kommer. Ifall den svenska terapeuten är upptagen kan du få vänta en stund.

Läs mera: Fyra myter om att gå i terapi