19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Matteuskyrkan

16.03.2023, 13:08
Kyrkan, som bär evangelisten Matteus namn, byggd 1985, står intill köpcentret Östra centrum och är granne med kulturcentret Stoa.

‍Matteuskyrkan som står i hörnet av Olofsborgsvägen och Åbohusvägen ritades av arkitekterna Veli-Pekka Tuominen och Stefan Ahlman. Kyrkan stod färdig 1985.

Kyrkan i rödtegel har fått sitt namn av evangelieförfattaren Matteus, vars symbol är en änglagestalt med vingar. På altarväggen finns tegelkompositionen Taivaan portti (Porten till himlen) och ett korsformat verk i keramik av skulptören Anna-Maria Osipow. Altarkrucifixet är tillverkat av skulptören Arvo Siikamäki. Kyrkotextilerna är designade av textilkonstnären Immi Halsti. Kyrkans arkitekt Stefan Ahlman formgav också kyrkans nattvardskärl.

I närheten av kyrkans dörr finns enligt gammal tradition plats för dopfunten. I dopnischen finns Anna-Maria Osipows keramikverk Elämänvirta (Livets ström). Dopfunten är en del av verket.

Orgeln är tillverkad av Kangasala orgelbyggeri och den har 22 register. Då kyrkans sex klockor kallar till mässa kan man ur melodin urskilja psalmstrofen "Gud, låt oss följa klockans röst när den till gudstjänst hörs ringa". De holländsktillverkade klockorna kan spela totalt femton olika psalmmelodier.

Matteuskyrkan är Matteus församlings huvudkyrka. I kyrkans första våningen kan man äta alla vardagar på Waste&Feast Snellu Café, som tar tillvara svinnmat och gör lunch av den.

Matteuskyrkan altaret