20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Malms begravningsplats

I augusti 2018 börjar begravningsplatsens personal kontrollerat stjälpa gravstenar som utgör en fara för allmänheten

08.02.2018, 15:36

I samband med kartläggningen av riskerna på begravningsplatsen konstaterades att det finns en uppenbar risk för att vissa gravstenar stjälper och skadar begravningsplatsens besökare eller personal. Nylands arbetarskyddsdistrikt kräver att begravningsplatsen vidtar åtgärder för att förebygga olyckor. Därför följer vi kontinuerligt upp situationen och noterar vilka gravstenar som utgör en risk. Enligt begravningslagen ansvarar de anhöriga för underhållet och riktandet av gravstenarna.

I samband med inspektionen hösten 2017 placerades en uppmaning om att vidta åtgärder vid de gravstenar som utgör en fara för allmänheten. De anhöriga ska låta rikta gravstenen före den 31.7.2018. Begravningsplatsens personal kommer att kontrollerat stjälpa sådana gravstenarna som inte riktats inom utsatt tid. Detta görs för att oskadliggöra gravstenen.

De på orten verksamma gravstensföretagen kan rikta gravstenarna. Också begravningsplatsens sköter detta i mån av möjlighet. Kontakta begravningsplatskontoret för en offert före den 15.4.2018.

Då gravstenarna riktas och iståndsätts ska man kontrollera att stenen står på tappar som motsvarar det som föreskrivs i Helsingfors kyrkliga samfällighets gravstensanvisningar. Gravstenens fundament ska dessutom vila på en grusbädd. Anvisningarna kan laddas ned på begravningsplatsernas webbplats (www.helsinginseurakunnat.fi/hautausmaat). Direktiven finns också som pappersutskrift på begrav-ningsplatsens kontor.