20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Drumsö kyrka

04.04.2017, 11:17
Drumsö kyrka är byggd av sandblästrad vitbetong och den stod färdig 1958. Kyrkan som utgör Drumsös landmärke ligger nära naturen, och ljuset strömmar in genom kyrksalens stora fönster.

‍Ritningarna till Drumsö kyrka, som stod färdig 1958, är gjorda av arkitekterna Keijo och Marja Petäjä. Kyrkan representerar sin tids återhållsamma men ändå lättillgängliga arkitektur.

En monumental trappa, som kantas av stenmurar, leder till kyrkan. På innergården finns ett ornament som utgörs av ett flyttblock i en vattenbassäng av sten. Den nästan 61 meter höga klockstapeln dominerar Drumsös stadsbild.

Gången som leder till koret är klädd med brokig lappländsk marmor. Kyrkans inredning, lampor och nattvardsservis är designade av inredningsarkitekten Ilmari Tapiovaara. Kalken och vinkannans handtag som representerar konstruktiv, originell formgivning, är dekorerade med ädelstenar. I stället för en altartavla har kyrkan ett träkors tillverkat av arkitekten Petäjä. Kyrkotextilerna är tillverkade av Annikki och Ilmari Tapiovaara samt av konstnären Hilkka Vuorinen.

Orgeln är byggd av Kangasala orgelfabrik. Den har 39 register. Kororgeln är av orgelbyggeri Veikko Virtanens produktion från 2000. De tre bronsklockorna är gjutna av Bröderna Friis Ab.

Drumsö kyrka används av Lauttasaaren seurakunta. I samma byggnad finns även S:t Jacobs kyrka som tillhör svenskspråkiga Johannes församling.

Fira i kyrkan

Det är kostnadsfritt att ordna dop, bröllop eller begravning i kyrkans utrymmen.

I kyrksalen finns 700, i församlingssalen 300 sittplatser. I kyrksalen som används av den svenskspråkiga församlingen finns 350 sittplatser och i församlingssalen 150 sittplatser. I församlingssalen finns 100 och i konfirmationssalen 50 bordsplatser. Även kyrkans övriga mötesrum kan reserveras för festtillställningar. De rymmer 8–15 personer.