23.04. Grattis: Göran, Georg, Jörgen, Jörn, Örjan, Jöran | Respons
Johannes församling

Vår diakoni, del 9: Någon finns där

15.07.2022, 11:31
Karin Salenius sitter vid ett skrivbord och pratar i telefon

Varje kväll, vardag som helgdag, finns det någon som svarar i Kyrkans samtalstjänst, för den som känner att den behöver någon att prata med. En av dem är vår diakoniarbetare Karin Salenius.

- Jag ser det som att kyrkan är öppen alla dagar, varje kväll genom hela året. Vår samtalstjänst är en kanal för den som vill ha någon som lyssnar i andra ändan, en verklig människa. Det är tröst och omsorg, levande tröst.

Hon berättar att många som ringer och befinner sig i en svår situation känner lättnad av att prata med någon. Men det handlar inte bara om kriser, en del ringer för att dela sin glädje med någon.

- Om det hänt något roligt och du saknar nätverk finns vi här.

Män o kvinnor ringer, unga o gamla.

- Fast det vet vi egentligen inte, för den som ringer är helt anonym. Men lite hör man ju på rösten.

Karin gick en kurs för dem som svarar i samtalstjänsten år 2005, och får handledning på teams ungefär en gång i månaden. Samtalstjänsten är en egen organsiation som lyder under Kyrkans central för det svenska arbetet.

Aftonböner och krissamtal

Samtalen kan alltså handla om många olika saker.

- Förhållanden som tagit slut är ett ofta återkommande ämne, berättar Karin. Många är ensamma som bara vill prata en liten stund, ibland vill någon att man ber aftonbön tillsammans. En del äldre funderar och oroar sig för barnbarn.

Även de som svarar är anonyma.

- Frågar någon om jag är troende svarar jag ja, men vill de diskutera teologi hänvisar jag dem till församlingens präster.

En del som hör av sig är mycket olyckliga eller upprörda.

-Ganska snabbt hör jag om det är ett krisigt samtal, det gäller att bilda en relation på nästan en sekund.

Det händer också att Karin får samtal av personer som säger sig vara på väg att begå självmord.

- Då brukar jag försöka luska upp det, fråga varför personen har det på det sättet. Det gäller att försöka hålla i varje sekund och öppna upp situationen. Men jag är inte rädd för sådana samtal, säger Karin, som har en bakgrund som skötare inom mentalvården.

Samtalstjänsens chatt är omtyckt

Samtalstjänsten kan man också kontakta i deras chatt. Diakoniarbetare Viivi Suonto turar där ibland.

-Också chatten är en del av kyrkans samtalstjänst, bara en annan form. Känner man sig inte trygg med att ringa kan man ta kontakt per chatt. Den som svarar har tystnadsplikt också här.

Också i chatten handlar samtalen om många olika teman.

- Man får skriva om det man har på hjärtat.

Fördelen med chatten kan vara att den känns tryggare. Man hinner också bättre fundera igenom vad man svarar, så svaren känns bättre övervägda.

- Det är ett givande jobb att finnas till hands i chatten. Den är ett bra alternativ och visar på ett nytänkande inom kyrkan som vi skulle behöva se i flera sammanhang, säger Viivi. Positiv feedback av klienterna tyder också på att chatten fungerar bra.