20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Johannes församling

Vår diakoni. del 7: "Vi är så lyckliga"

13.06.2022, 09:54 /  päivitetty 20.06.2022, 14:32
Brita Koivisto, Barbro Lagerdahl-Mäntylä, Inga Packalen

I förra veckan ordnade församlingen ett läger för pensionärer på Labbnäs semesterhem i Kimito. Deltagarna fick förutom att njuta av den vackra miljön delta i olika former av program och gemenskap.

Gruppen fick bland annat prova på att sjunga Den blomstertid till fem olika psalmers melodier och känna på vad det gjorde med den välkända psalmen. Ibland kändes det inte så bra och ibland nästan bättre än originalet (klipp från den kan du höra på församlingens Instagram). Anna Maria Böckerman ledde sångstunden. Det fanns också utrymme för psalmönskemål, samt diskussion kring psalmer och psalmsång.

Hur trivdes deltagarna på lägret då?

- Vi har det bra! sade damerna nästan unisont.

- Fantastiskt bra, lägger en dam till.

- Allt är så bra: hela programmet, sjön, maten, för att inte tala om våra ledare!

Församlingens diakoniarbetare Karin Salenius och André Troberg deltog som ledare på lägret.

- Allt är lika viktigt: sommar, gemenskap, Guds ord, och många psalmverser, lägger en dam till. Det här väcker munterhet, damen i fråga har vid tidigare sångstunder efterlyst att alla verser sjungs.

- Det är underbart att kunna vara tillsammans så här igen efter pandemin. Förra sommaren var vi redan här, men nu kan vi vara mera avslappnade och mindre rädda för smitta. Det är inte på många ställen man ännu vågar vara så här blandat tillsammans med andra. Vi är så glada allihop! Säger en tredje dam.

Bland annat spårning med frågesport, bastubad och grillkväll stod också på programmet.

En del simmade ofta.

- Det viktigaste är att vi möts här, får sitta ansikte mot ansikte, säger en deltagare.

- Maten är alldeles för god, med underbara kakor och efterrätter, säger en annan.

En del av deltagarna är med för första gången, många har varit med tidigare, några har varit med alla nio år lägren ordnats.

Efter sångstunden går deltagarna ut en stund i det vackra vädret, några går till sina rum. På vägen ut blir jag stannad av en dam som vill förtydliga:

- Du förstår väl att vi är så lyckliga så vi har svårt att hitta ord.

På bilden ser vi från vänster Brita Koivisto, Barbro Lagerdahl-Mäntylä och Inga Packalen.