20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons

Vår diakoni, del 13: Våga vara i tystnaden

18.11.2022, 11:22 /  päivitetty 18.11.2022, 14:41
Ryggtavla av Gunvor Frände i kapellet på Snoan

- Rekreation för andre, kropp och själ är något diakonin lägger stor vikt vid. Därför rekommenderar vi varmt våra medlemmar att delta i retreater, som ger ett fint tillfälle att få alla de här tre uppfyllda, säger diakonissa Gunvor Frände. Att ge sig själv tid för andlighet, stillhet och rekreation, det är något av det bästa man kan göra.

På Borgå stifts retreatgård Snoan i Lappvik finns det fina möjligheter till allt det här. Den som deltar i en retreat där kan dra sig undan och vara i stillhet och i sin egen vila, och kan delta i gudstjänstlivet, njuta av naturen, och bli serverad god och näringsrik mat, berättar Gunvor.

- Personalen är dessutom mån om de estetiska detaljerna, som bidrar till den ombonade och mysig känslan.

På Snoan finns även ett välfyllt bibliotek, och möjlighet till samtal med retreatledarna.

- På retreaten är det viktigt att vara lyhörd för sig själv och sina behov; att ta sig tid att sova, eller gå en promenad ifall det är det man behöver. Och att våga gå in i tystnaden och möta de tankar och känslor som kommer upp till ytan.

Som medlemmar i föreningen Snoans vänner, och genom att ordna egna retreater, stöder många församlingar Snoan. Johannes församling ordnade en retreat där tidigare i höst, efter en paus på några år på grund av pandemin. Och fler lär det bli.

- För den som vill delta i en retreat men inte har råd, kan diakonin hjälpa till med ett bidrag. Också föreningen Snoans vänner kan bidra till retreatvistelsen.

personer går på skogsstig

Gunvor har själv deltagit i många retreater. Den som jobbar med människor behöver ta hand om sig själv. Som anställd i församlingen får hon årligen delta i en retreat.

- I början av oktober ordnades gemenskapsdagar för diakoniarbetarna i södra Finland. De var en kombination av gemenskap och tyst retreat, och ordnades som en del i firandet av diakonins 150-årsjubileum. Jag var glad åt dem, dels för gemenskapen med andra diakoniarbetare, dels för egen del. Höstfägringen kring Snoan var vacker, och att få åka bort några dagar och få tid att landa, vara i stillhet och bön, samt att få njuta av gemenskapen med kollegor, det var fint. Jag hoppas gemenskapsdagarna blir en tradition vi får uppleva många gånger.

höstig ek framför Snoans huvudbyggnad

Klicka här för att komma till Snoans hemsida och bekanta dig närmare med deras retreatutbud.