27.04. Grattis: Engelbert, Engelbrekt | Respons
Johannes församling

Tre vårkonserter till förmån för krigets offer i Gammalsvenskby i Ukraina

06.04.2023, 14:42 /  päivitetty 06.04.2023, 14:59
Tillsammans med vår vänförsamling i Tallinn samlar vi in medel för att hjälpa människorna i Gammalsvenskby i Ukraina.
Lipaskeräys

Johannes församling har en svensk vänförsamling i Tallinn, St Mikaels, som startat en insamling för Gammalsvenskby. St Mikaels har för ett antal år sedan besökt Gammalsvenskby, så för dem är det också fråga om personlig kontakt.

Under våren arrangerar vi tre välgörenhetskonserter till förmån för insamlingen:
  • Orgelmatiné på annandag påsk 10.4 kl. 15 i Johanneskyrkan. Påskmusik.
  • Sånger från Gammalsvenskby med Sofia Joons den 27.4 i Högbergssalen. Afternoon Tea. Läs mera
  • Supé med sång tillsammans med Furahakören den 11.5.

Samtliga medel som inkommer i samband med konserterna går oavkortat till insamlingen för Gammalsvenskby.

Porträtt av violinisten Sofia Joons.
Sofia Joons

Rapport från Ukraina 7 mars 2023

Läget i Gammalsvenskby är mycket svårt. Byborna var lättade när de i november blev befriade från den ryska ockupationen som pågått sedan slutet på mars 2022.

Föreningen svenskbyborna har tillsammans med byborna jobbat hårt med att få till fungerande vatten, värme och mediciner. Vi har kört ner 100 ton träbriketter, kaminer, pumpar och elverk till vatten. De senaste månaderna har byggplast blivit viktigt för att laga bombade hus.

efter befrielsen började istället terrorbombningarna från ryska armén som finns på andra sidan floden. 5 km bort. I början lite mer slumpmässigt.

Men i början av februari intensifierades bombningarna och var direkt riktade mot civilbefolkningen och humanitär hjälp. Det är samma mönster längs hela Dnipros frontlinje.

Bombat och helförstört hus.

I gryningen Den 16 februari avfyrades en granat som slog rakt in i ett ungt pars sovrum. De dödades omedelbart.

Många har blivit tvungna att fly. Idag är det ca 500 kvar (av tidigare 2300).

I förra veckan besköts en ukrainsk humanitär transport. Två volontärer skadades allvarligt . De skulle leverera mat och evakuera en mormor och hennes tre barnbarn.

Sedan dess är det mycket svårt att komma ner med humanitär hjälp. Men vi kämpar på för att hjälpa de som är kvar. Nina Knutas är ordförande i den lutheranska kyrkan. Hon har varit och är fantastiskt kraft som hjälper sina medmänniskor i byn.

Hon ser till att distribuera medicin och mat till byborna. Och kommer fortsätta med det även nu under livsfarliga omständigheter.

Vi planerar att packa matpaket i närmaste staden Kryvyj Rih och köra ner till henne.

Ett matpaket kostar ca 750 UAH (25 euro).

Tack för att ni vill hjälpa våra vänner i Gammalsvenskby.

Sofia Hoas

Ordförande Föreningen svenskbyborna

Ett fallfärdigt hös, sönderbombat i krig.