18.04. Grattis: Valdemar, Volmar | Respons
Johannes församling

Stöd stadsbor i kris genom församlingarnas diakoni: Så här donerar du enkelt

09.06.2022, 10:30 /  uppdaterad 16.11.2023, 13:24
Det har nu blivit ännu smidigare att donera pengar via församlingarnas diakoniarbete. Donationerna går till helsingforsare som är i behov av hjälp.
Diakoniatyöntekijä kävelee kahden naisen kanssa, taustalla puisto

För många helsingforsare är det av olika skäl svårt att få pengarna att räcka till i vardagen. Församlingarnas diakoni kan bevilja understöd när vissa kriterier uppfylls. Exempelvis vid sjukdom, skuldsättning och arbetslöshet är det möjligt att få diakoniunderstöd av församlingen.

Utöver församlingens egna tillgångar kan diakoniarbetet också använda donationer för att hjälpa stadsbor i ekonomisk knipa. Polisstyrelsen har beviljat den kyrkliga samfälligheten i Helsingfors ett fortgående insamlingslov för detta ändamål. De insamlade medlen kan i enlighet med lagen om penninginsamling användas för att stöda personer och familjer bosatta i Helsingfors som lider risk för utslagning. Hjälpen kan exempelvis vara en betalningsförbindelse till mataffären eller ersättning för olika former av utgifter. Hjälpen kan också vara andra former av stöd och hjälp i livet.

Innan diakoniarbetet beviljar ekonomiska understöd går man igenom den sökandes ekonomiska situation i enlighet med hjälpkriterierna. På det viset kommer hjälpen säkert den till nytta som är i allra störst behov av den.

En donation kan vara till otroligt stor hjälp för den som befinner sig mitt i en kris.

Ett varmt tack för din hjälp!

Helsingforsförsamlingarnas gemensamma donationskonto för diakonin: FI49 1237 3000 1756 76. Genom att ange referens eller använda MobilePay kan du ange till vilket konto du vill styra din donation.
Församling Referensnummer MobilePay
Johannes 2367 32854
Matteus 2370 13967
Petrus 2383 72843