29.04. Grattis: Henning | Respons
Johannes församling

Julkrubbor gläder också i år dem som promenerar i Helsingfors centrum

29.11.2021, 08:19 /  päivitetty 29.11.2022, 15:53
Det traditionella evenemanget Helsingfors julkrubbor inleddes på Alexandersgatan i samband med julgatans öppning. Evenemanget vill på sitt eget tysta sätt göra Jesus födelsefest till en del av jultraditionen i Helsingfors. "Se barnet" är tema för utställningen som ordnas för 24:e gången.
Seimiasetelmia Katukappelin ikkunassa.

I Helsingfors centrum finns det krubbor på tio platser. Man kan till exempel göra en rundvandring från en krubba till nästa. Kring Alexandersgatan sätter Stockmann och Aseman kellos två butiker, Fazer, Nordea och Café Engel en krubba i sina fönster. Utöver dessa kan man i centrum beundra krubbor i Domkyrkan och Kyrkans hus (Södra kajen 8) samt i Uspenskijkatedralen och Sankt Henriks katedral.

Krubbor förekommer utöver i kyrkor också på andra håll i staden, bland annat i Pauluskyrkan i Vallgård och Matteuskyrkan i Östra centrum.

Se barnet

Tema för årets utställning är Se barnet. I barnet finner vi det som är viktigast i livet – förmågan att intuitivt varsebli känslor, att se, utforska, fråga och undra över livet och hur allt hänger ihop.

Essensen i julberättelsen är det nyfödda barnet. Julens barn ligger i en krubba och sträcker ut sin lilla hand till oss mänskor. Vi får leva oss in i berättelsen om krubban och förundras över den och dess ymnighet och nyanser, vi kan nästan känna dess doft.

Krubbevenemanget arrangeras årligen av församlingarna i Helsingfors tillsammans med samarbetspartner och frivilliga. Krubborna är framlagda från lördag fram till trettondagen 6.1.2023.

Se närmare uppgifter om alla krubbor: jouluseimet.fi

Mer information: Helsingfors församlingars sekreterare för småbarnsfostran Päivi Vuorelma-Glad, tfn 09 2340 2508, paivi.vuorelma-glad@evl.fi.