20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons

församling behåller sina verksamhetsutrymmen hela 2024

14.02.2023, 08:33 /  päivitetty 14.02.2023, 11:38
Text : Från församlingsrådet

Enligt beslut vid Johannes församlings församlingsråds möte 13.2 kommer församlingen inte att göra några ändringar i vilka utrymmen man har till förfogande under 2024. Det här innebär att församlingen fortsätter verka i S:t Jacobs kyrka med tillhörande utrymmen, samt i Johanneskyrkan och Högbergsgården, åtminstone hela 2024. Kronan, där församlingens ena eftis är verksamt, kommer enligt tidigare beslut att avyttras efter att eftisets verksamhet avslutats sommaren 2023.

Församlingsrådet beslutade också att medlemmarna i församlingen ska höras gällande församlingens fortsatta verksamhet och utrymmen, inför beslutet gällande fastigheter från och med 2025.

En utredning av hur de församlingar som har landmärkeskyrkor, som Johanneskyrkan, kunde stödas görs som bäst av samfällighetens ekonomikontor. Utgångspunkten är att de så kallade landmärkeskyrkorna är dyra i drift, och en eventuell lättnad i hyreskostnaderna för församlingens del kan komma att påverka vilka utrymmen församlingen går in för att verka i i framtiden.