23.04. Grattis: Göran, Georg, Jörgen, Jörn, Örjan, Jöran | Respons
Johannes församling

Ett ljus för Ukraina – klockringning och ljuständning på årsdagen 24.2

16.02.2023, 10:16
För ett år sedan inledde Ryssland ett anfallskrig mot Ukraina. På årsdagen den 24.2 arrangeras ett öppet evenemang på Senatstorget.
Ihmiset ovat kokoontuneet tukemaan Ukrainaan Senaatintorin tilaisuuteen.

Många helsingforsare har under det gångna året levt med ukrainarna, både i tankarna och genom konkreta handlingar. Vi har donerat stöd genom olika insamlingar, gjort frivilligarbete och många har konkret öppnat sina hem för krigets flyktingar. Fastän kriget sprider mörker omkring sig, låter vi inte hoppet och ljuset slockna. Vi glömmer inte Ukraina, vi glömmer inte ukrainarna. Välkommen fredagen den 24.2 till Senatstorget och bygg ett ljushav på Domkyrkans trappor. Tillsammans tänder vi hoppets ljus för Ukraina.

Efter evenemanget samlar föreningen "Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry" in ljusen och skickar dem till fronten i Ukraina, där stearin kan utnyttjas som energi - och ljuskälla. Ta gärna med ett eget ljus att tända! Om du vill kan du skriva en hälsning på ditt ljus. Arrangörerna bidrar med 2000 ljus till torget. (Obs! Gravljus är de säkraste alternativet.)

Under kvällen ringer alla kyrkklockorna i stan, från flera olika samfund, för hopp. Under evenemanget framförs också körsång av föreningen "Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry" samt en kvartett ur kören Ylioppilaskunnan Laulajat.

Program

Kl. 16.00 Evenemanget inleds med ringning i Domkyrkans klockor och en tyst minut. Arrangörerna och hedersgästerna tänder de första ljusen.

Kl. 18.00 Kyrkklockor runt om i Helsingfors ringer för hopp och stadsborna inbjuds att tända ljus på domkyrkans trappor. Man kan också tända ett ljus hemma för Ukrainas frihet. Körerna uppträder.

Kl. 20.00 Evenemanget avslutas.

Arrangörer: Helsingfors kyrkliga samfällighet, Helsingfors stad, Helsingfors universitet i samarbete med stadsrådets kansli och föreningen "Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry".

Andakt på svenska i Johanneskyrkan

Också klockorna i Johanneskyrkan i Eira ansluter sig till klockringningen för hopp och fred fredagen den 24.2 kl. 18. Efter ringningen är det möjligt att delta i en kort andakt på svenska i Johanneskyrkan tillsammans med kyrkoherde Johan Westerlund och kantor Dag-Ulrik Almqvist. Adress: Högbergsgatan 12.

Foto: Våren 2022 samlades helsingforsarna på Senatstorget för fred. Fotograf: Jouni Nieminen