28.04. Grattis: Ture | Respons
Johannes församling

Barnkör, kyrkokör och musiklek – låt musiken komma in i ditt liv våren 2024

17.08.2023, 10:48 /  uppdaterad 11.01.2024, 13:17
De svenska församlingarna i Helsingfors erbjuder ett mångsidigt utbud av körer. De första övningarna under vårterminen är utmärkta tillfällen att prova på en ny kör – varmt välkommen med och sjunga med oss!
Körövning i en kyrka

Furaha

Furahakören har medlemmar i hela Borgå stift och är inriktad på mission. Det betyder att vi sjunger sånger från hela världen. Dirigenter är Fiona Chow och Anna Maria Böckerman. Nya och återvändande sångare är välkomna med! Kören passar alla åldrar och vi kommer att ha lekmöjligheter för barn (ifall de inte orkar delta i sjungandet hela tiden). Furahakören övar varannan onsdag kl 18 på Högbergsgatan 10. Kontakt: fionatchow@gmail.com.

Johannes barnkör

Johannes barnkör övar både i S:t Jacobs kyrka på Drumsö, torsdagar kl. 15–15.45, och i Hörnan, Högbergsgatan 10, tisdagar kl.15–15.45. Kontakt: Eva Henricson, 050 380 0842, eva.henricson@evl.fi.

Kingdomsingers

Kören Kingdom Singers vill inspirera och uppmuntra lokala församlingar att lovsjunga vår allsmäktiga Gud. Kören är en ekumenisk lovsångskör som leds av Fiona Chow. Repertoaren är på finska, engelska och svenska och sångarna är av olika ålder och kultur. Kingdom Singers övar ungefär varannan måndag kl. 18 i Petruskyrkan, Skogsbäcksvägen 15.

En korist håller i en knippe noter vid en sångövning.

Lovsångsgruppen

En kör för alla som vill sjunga och det är låg tröskel för att komma med. Lovsångsgruppen medverkar under Förbön och tack-kvällarna varannan tisdag i Munksnäs kyrka tillsammans med Petrus församling. Vi träffas en timme innan förbönsgudstjänsten och övar inför kvällen. Vi träffas kl.18–19 varannan tisdag, jämna veckor.

Matteus barnkör

Kören övar i skolorna på Matteus församlings område i Östra Helsingfors, på eftistid för åk 1–3. Körledare: Daniela Strömsholm, daniela.stromsholm@evl.fi, 050-5967769.

Matteus kyrkokör

Matteus kyrkokör sjunger de gamla klassiska kyrkomusikverken och även nyare musik från vår egen tid. Tisdagar kl. 18.30 i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3. Körledare: kantor Niels Burgmann, niels.burgmann@evl.fi, (09) 2340 7326.

Matteus Voice 2023

Kören jobbar med pop- och rocklåtar på projektbasis, med en konsert som avslutning. Vårens övningar på hemsidan inom kort. Kontakt: Daniela Strömsholm, daniela.stromsholm@evl.fi, 050-5967769.

Musiklek och familjecafé

På församlingarnas musiklek får du träffa andra föräldrar som är hemma med barn, sjunga en stund tillsammans med barnen och umgås över en kaffe.

Södra och centrala Helsingfors: Johannes församling

Östra Helsingfors: Matteus församling

Norra Helsingfors: Petrus församling

Neljä lasta soittaa rivissä rumpuja

Passionärerna

Passionärerna är Johannes församlings seniorkör som övar torsdagar kl. 10.30–12 i Folkhälsans Seniorhus, Mannerheimvägen 97. Efter övningen kan koristerna äta lunch i matsalen till subventionerat pris. Passionärerna är en aktiv kör som använder sitt sångintresse för att lysa upp tillvaron för både sig själva och andra. Kören ordnar middagar och resor, sjunger i gudstjänster och vid allsångstillfällen och stöder församlingens missionsprojekt med årliga projekt. Nya sångare är varmt välkomna! Kören leds av Anna Maria Böckerman: 050 380 1869, annamaria.bockerman(at)evl.fi.

Petrus Vokalensemble

Petrus vokalensemble är för dig som vill sjunga flerstämmigt och som har sjungit i kör tidigare. Vi uppträder regelbundet på församlingens högmässor och evenemang. För mera information kontakta Mathias Sandell på mathias.sandell@evl.fi.

kuvassa lapsia, jotka laulavat

Popkören

Popkören riktar sig till barn i årskurserna 4–7 och övar tisdagar i Matteuskyrkan, Åbohusvägen 3, kl. 15.30–16.15. Körledare: Daniela Strömsholm, daniela.stromsholm@evl.fi, 050-5967769.

Roströsten

Till Roströsten är alla välkomna som gärna sjunger men inte riktigt litar på sin förmåga att hålla ton och läsa noter. Välkommen med torsdagar kl 18:30 i Högbergssalen, Högbergsgatan 10. Kontakt: Eva Henricson, 050 380 0842, eva.henricson@evl.fi.

S:t Jacobskören

S:t Jacobskören är en blandad kör som består av ett tjugotal sångare. Övar tisdagar kl. 18:30 i S:t Jacobs kyrka på Drumsö. Nya sångare är varmt välkomna! Kontakt: Eva Henricson, 050 380 0842, eva.henricson@evl.fi

Tomas vokalensemble

Tomas vokalensemble är en grupp inriktad på liturgisk musik. Vi består av omkring 10 sångare och medverkar regelbundet i högmässorna i Johanneskyrkan men sjunger även då och då i Gamla kyrkan och Berghälls kyrka, särskilt i juletid. Då och då gör vi körresor, senast besökte vi Gotland och Visby domkyrka.

Vokalensemblen tar gärna emot nya sångare med viss körvana och notläsningsförmåga, kontakta gärna Dag-Ulrik Almqvist för mer information: dag-ulrik.almqvist@evl.fi.

Vår ton

Vår Ton är kören för dig som aldrig vågat sjunga i kör men ändå skulle vilja försöka. Samvaron och diskussionerna är nästan lika viktiga som sjungandet, så kom gärna med! Vi sjunger visor, kanon och schlager onsdagar mellan 15.30-16.30. Kören leds av kantor Niels Burgmann. Tag gärna kontakt om du har frågor, 050-566 9418 eller niels.burgmann@evl.fi‍.