20.04. Grattis: Tindra, Arla | Respons
Helsingfors domkyrka

Suomen Lucia 2021 kruunataan Tuomiokirkossa

07.12.2021, 16:45 /  päivitetty 09.12.2021, 09:42
Suomen Lucia 2021 on valittu. Hän on Tilde Polviander, kotoisin Maarianhaminasta. Hänet kruunataan Luciaksi Tuomiokirkossa 13.12.
Kuvassa Suomen Lucia Tuomiokirkon portailla

Tänä vuonna joudutaan taas mukauttamaan Lucia-juhlintaa vallitsevan pandemiatilanteen takia. Tästä huolimatta Folkhälsanin mielestä on tärkeämpää kuin pitkiin aikoihin antaa Lucian levittää lämpöä, valoa ja toivoa kaikille sitä tarvitseville.

Kruunajaiset järjestetään ja lähetetään suorana televisiossa, mutta kulkue Helsingin keskustassa perutaan.

Lucia on keräyksen keulakuva

Tänä vuonna Luciaksi valittu Polviander on aiemmin ollut Ahvenanmaan Lucia.

"Olin aivan shokissa. Tulin todella iloiseksi, mutta en taida vielä aivan tajuta tätä", Tilde Polviander kuvailee tuntemuksiaan saatuaan kuulla, että hän on koko Suomen uusi Lucia.

"Hienointa on saada levittää sanomaa ja tavata ihmisiä. Saada levittää lämpöä ja valoa. Tästä tulee todella hienoa aikaa."

Lucia-keräyksestä saatavilla varoilla autetaan henkilöitä, jotka syystä tai toisesta tarvitsevat arjessaan tukea. Suomen Lucia on Fålkhälsanin järjestämän Lucia-keräyksen keulakuva.

Kuvassa vuoden 2021 Suomen Lucia Tilde Polviander. Kuva Folkhälsan/Henrik Schutt
Tilde Polviander Maarianhaminasta on Suomen Lucia 2021. Kuva: Folkhälsan/Henrik Schütt

Lue lisää ja osallistu keräykseen osoitteessa www.lucia.fi.

Katso kruunajaisia televisiosta

Tilde Polviander kruunataan Suomen Luciaksi Helsingin tuomiokirkossa maanantaina 13. joulukuuta kello 17. Hänet kruunaa Mika Salminen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n terveysturvallisuusosaston johtaja ja professori.

Kruunajaiset lähetetään aiempien vuosien tapaan suorana televisiossa Yle Fem -kanavalla sekä Yle Areenassa. Suomen Lucia seurueineen esiintyy myös Luciamorgon 2021 -lähetyksessä Yle Fem -kanavalla sekä Yle Areenassa 13.12.2021 klo 8.30–9.30 sekä radiossa Yle Vega -kanavalla 13.12.2021 klo 9.10. Katso kruunaus täältä.

Lisätietoja koronan mahdollisesti tuomista toimenpiteistä löydät sivulta www.lucia.fi.

Lucia on valon, ilon ja inhimillisyyden lähettiläs. Lucia ja Lucia-kuoro tekevät joulu- ja tammikuussa lähes 100 vierailua sairaaloihin, vanhainkoteihin ja erilaisiin tilaisuuksiin. Pandemian takia olemme tämän lisäksi luoneet uusia, turvallisia tapoja Lucialle ja hänen seurueelleen tuoda toivoa, lämpöä ja valoa sairaaloihin, vanhainkoteihin ja yrityksiin.

Folkhälsan ylläpitää Lucia-perinnettä Suomessa yhteistyössä Hufvudstadsbladetin ja Svenska Ylen kanssa. Suomen Lucia on myös hyväntekeväisyyskeräys.