24.04. Grattis: Albert, Albertina | Respons
Helsingfors domkyrka

Ljuskonst lyser upp Helsingfors centrum

09.11.2020, 16:47 /  päivitetty 11.11.2020, 12:25
Helsingfors församlingar utmanar var och en att sprida ljus i novembermörkret, samtidigt som man bjuder stadsborna på ljuskonst i stadens centrum.
Kuvassa Tuomiokirkko, jonka pylväisiin valaistu kynttilät ja fasadissa teksti: Suo herra, toivon kynttilöiden loistaa. Virsi 600

Ett konstverk på ljustema kommer att synas på Domkyrkans fasad under en dryg vecka, 11–18.11. Kampens kapell å sin sida är upplyst 13–24.11. Konstverken kan beundras om morgnarna mellan klockan 6–8 och om kvällarna mellan klockan 16–22.

"Samma tema återkommer på både Domkyrkan och Kampens kapell men placeringen av de olika objekten varierar en aning på grund av arkitekturen. Domkyrkan med sin vita fasad är förstås mer tacksam att projicera bilder på, men vi har tagit träytan på Kampens kapell i beaktande vid planeringen", säger Janne Ahola på Sun Effects som planerat ljuskonstverken.

Tänd ett ljus och sprid värme omkring dig

Med ljuskonstverken vill kyrkan i Helsingfors också utmana stadsborna att själva sprida ljus och värme i grannskapet.

"Den här hösten är exceptionell på grund av coronaläget. På våren gladde vi varandra genom att placera nallebjörnar i fönstren, men nu under den mörka årstiden syns ett ljus eller annan slags belysning bättre. Nu behöver vi hjälpa varandra att orka genom höstmörkret, de här små ljuslågorna bekräftar att vi kommer att klara av det här tillsammans, säger Juha Rintamäki som är direktör i den kyrkliga samfälligheten.

Han uppmanar alla helsingforsare att tända ljus i fönstren och på så sätt muntra upp både grannar och förbipasserande.

Sprid också gärna bilder av ditt ljus på sociala medier, så blir stämningen varmare även där. Om du vill anknyta till kyrkans ljuskampanj får du gärna använda taggarna #tändettljus och #utandig.

Senare i höst kommer även kyrkorna i Malm och Gårdsbacka, liksom kyrkparken i Hoplax att lysas upp. Den goda herdens kyrka i Baggböle kommer att få ett ljuskonstverk i form av en ängel.

Församlingarna kommer också arrangera olika ljusevenemang. Man kommer bland annat att dela ut cirka 10 000 stearinljus åt helsingforsarna vid olika evenemang och jippon. Många av de traditionella julprogrammen kommer också att förverkligas utomhus. Julsånger och julstigar i lyktornas sken blir aktuella i december.

Ljuskonstverken är en del av församlingarnas höstkampanj som uppmanar stadsborna att sprida ljus och hjälpa varandra.