19.04. Grattis: Bernt, Bernhard | Respons
Hela Helsingfors

Soulfulness: Hitta en djupare mening med livet

11.03.2024, 11:42
Bygg ett hemaltare, be och titta på stjärnhimlen. Huvudstadsregionens församlingar har tillsammans tagit fram en "Soulfulness-utmaning" som utmanar oss att söka efter mer mening och djup i livet.
Stanna upp inför påsken

– Genom att utmana sig själv med till synes små handlingar, som ändå i grunden bottnar i livets stora teman, kan man få nytt djup i livet. Att hitta det goda och betydelsefulla i livet i förhållande till sig själv, till Gud, världen och medmänniskorna är kristendomens kärna. Soulfulness-utmaningen erbjuder tankefrön för detta, säger projektkooordinator Laura Leipakka, som är en av skribenterna bakom utmaningen.

Utmaningen är ursprungligen framtagen inför påsken 2022, på finska och i samarbete mellan församlingarna i Esbo, Vanda och Helsingfors. Nu är texterna också översatta till svenska och förekommer bland annat på kyrkans kanaler i sociala medier.

Ta en promenad i skogen eller parken.

Välj de uppgifter som intresserar dig

Idén med Soulfulness-utmaningen är att få oss att stanna upp, ta tid för oss själva och fundera över livets mening. Övningarna förstärker det inre lugnet och hjälper oss att fokusera på nuet. Några prestationskrav är det ändå inte meningen att man ska ta av utmaningen, välj de uppgifter som känns mest intressanta. Resan mot en djupare mening kan vara både kort och lång.

– Det kan kännas utmanande att leta efter mening och frid, samtidigt som du inte kan misslyckas. I själva sökandet kan du finna något. Det viktigaste är vilken inverkan uppgifterna har på ditt liv, inte att prestera dem för sakens skull, säger Leipakka.

Instick i Kyrkpressen med soulfulness-kalender

Mera info:

Ladda ner din egen affisch (PDF)

Här hittar du hela utmaningen på finska

Mera info om utmaningen (på finska)

Tänk på en plats eller annat som är heligt för dig.