19.05. Grattis: Emma, Emilia, Emelie, Amelie, Milla, Emmy, Amelia, Amalia | Respons
Hela Helsingfors

Gemensamma kyrkorådet i Helsingfors 2023–2024

09.02.2023, 15:54
Gemensamma kyrkorådet är Helsingfors kyrkliga samfällighets högsta förvaltnings- och verkställande organ. Gemensamma kyrkorådet leder samfällighetens förvaltning, förbereder ärenden till gemensamma kyrkofullmäktige samt verkställer och övervakar lagligheten i gemensamma kyrkofullmäktiges beslut.
Yleiskuva yhteisen kirkkoneuvoston kokouksesta syyskuussa 2019

Vid mandatperiodens första möte den 26.1.2023 valde Helsingfors gemensamma kyrkofullmäktige enhälligt det tretton medlemmar starka gemensamma kyrkorådet inom sig.

De valda sitter en första period på två år. I rådet sitter (personlig suppleant inom parentes):

Esa Ahonen (Tuulikki Vuorinen)

Mervi Assmann (Salla Grönlund)

Petteri Auvinen (Karoliina Karulinna)

Martina Harms-Aalto (Kalle Sällström)

Marianne Heikkilä (Kati Solastie)

Satu Ketonen (Lasse Halme)

Ami Lainela (Anne Panigrahi-Herler)

Otto Lehtipuu (Juha-Pekka Sihvonen)

Sari Mäkimattila (Jukka Tuominen)

Elina Raike-Ojanen (Johanna Harjunpää)

Juha Raitio (Marja Lindholm)

Rolf Steffansson (Jan-Anders Salenius)

Liisa-Maria Voipio-Pulkki (Lari Ahokas)

Till viceordförande för gemensamma kyrkorådet valdes Riitta Asikanius från den finska församlingen i Berghäll Kallion seurakunta. Kyrkoherde Jukka Pakarinen från den finska församlingen Mikaelin serurakunta fortsätter som ordförande, så som domkapitlet i Helsingfors redan tidigare förordnat.