23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Suomenlinnan kirkko

Lauluyhtye Versio kutsuu kokemaan renessanssimusiikin lumoa Suomenlinnan kirkossa la 29.4.

18.04.2017, 11:36

Lauluyhtye Versio kutsuu kaikki kokemaan renessanssin laulumusiikin lumoa Suomenlinnan kirkkoon lauantaina 29. huhtikuuta kello 18.

Konsertin ytimessä on yksi renessanssin vokaalipolyfonian kirkkaimmista helmistä, Giovanni Pierluigi da Palestrinan (1525-1594) ajattoman kaunis Missa Papae Marcelli. Paavi Marcellus II:lle omistettu kuusiääninen a cappella -messu julkaistiin tasan 450 vuotta sitten. Palestrina vaikutti aikanaan merkittävästi katolisen kirkkomusiikin kehitykseen, ja 1800-luvulla ns. Palestrina-tyylistä tuli eräänlainen esikuva myös protestanttiselle kirkkomusiikille. Messun syntyhistoria kietoutuukin mielenkiintoisella tavalla parhaillaan vietettävään Reformaation 500-vuotisjuhlaan. Palestrina käytti siinä vaikutteita toisen, varhemmin eläneen renessanssisäveltäjän Josquin Desprezin (n. 1450-1521) niin ikään kuudelle äänelle kirjoittamasta motetista Benedicta es, caelorum Regina, ja Desprez mainitaan yhdeksi uskonpuhdistuksen käynnistäneen Martti Lutherin lempisäveltäjäksi. Motettia edeltää taustalla oleva samanniminen gregoriaaninen sävelmä. Konsertin aloittavat kaksi Desprezin viehättävää, sävelkieleltään arkaaisempaa neliäänistä Maria-aiheista motettia Salve Regina ja Ave maris stella.

Lauluyhtye Versio on vuonna 2003 perustettu vanhaan musiikkiin keskittyvä kokoonpano. Sen eri puolilta Suomea tulevat laulajat ovat musiikin ammattilaisia ja pitkälle edenneitä harrastajia, joita yhdistää rakkaus renessanssiajan laulumusiikkiin. Yhtye konsertoi säännöllisesti eri puolilla Suomea erityisesti konserttisarjoissa ja festivaaleilla. Ensimmäisen ulkomaankiertueensa se teki Iso-Britanniaan vuonna 2010. Lauluyhtye Version syksyllä 2016 julkaisemalla Audivi vocem -levyllä soivat mm. Palestrinan, Tomás Luis de Victorian (1548 – 1611) ja Giovanni Gabrielin (n. 1553 – 1612) teokset. Yhtyeen toimintaa ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto ja MES.

Versiossa laulavat Mari Grönholm, Hannele Huhtinen, Heikki Isotalo, Minna Muukkonen, Anne Palo, Sampo Rantakokko, Hilkka Rauhala, Timo Turtiainen, Mikko Vehkaperä, Kristiina Vähäkangas ja Sakari Ylivuori.

---

Lauluyhtye Version konsertti lauantaina 29.4.2017 klo 18 Suomenlinnan kirkossa (Suomenlinna C 43, Helsinki). Palestrina – Desprez. Vapaa pääsy, käsiohjelma 15/10 €. Konsertti järjestetään yhteistyössä Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

Lisätietoja: class=" "
target="_blank">www.lauluyhtyeversio.fi