08.05. Onneksi olkoon: Heino | Palaute
Suomenlinnan kirkko

Suomenlinnan kirkko tarjoaa puitteet seurakunta- ja perhetilaisuuksille

Tuomiokirkkoseurakunta

04.01.2024, 12:24
Suomenlinnan kirkon torni, taustalla sininen taivas

Lue lisää Suomenlinnan kirkon arkkitehtuurista ja historiasta.

Suomenlinnan kirkko juhlatilana

Suomenlinnan kirkossa voidaan järjestää vihkimisiä, kastetilaisuuksia ja hautaan siunaamisia. Kirkossa pidetään myös konfirmaatioita sekä konsertteja ja se on aktiivisessa käytössä jumalanpalveluselämässä.

Suomenlinnan kirkkosalissa on paikkoja noin 250 henkilölle. Noin 10 %:ssa paikoista on rajoitettu näkyvyys alttarialueelle. Vaaleassa, pelkistetyssä kirkkosalissa on hyvä akustiikka musiikkitilaisuuksiin. Kirkkosalista löytyy urut, piano ja urkuharmoni.

Vihkimisien yhteydessä kirkon pihalla on mahdollista heittää hääparille onnea toivottaen riisiä ja ruusun terälehtiä.

Suomenlinnan kirkon Krypta

Kirkon alla olevaa Kryptaa syvennettiin 1980-luvulla tehdyn remontin yhteydessä ja sinne rakennettiin seurakuntasali sekä tila lasten kerhotoimintaa varten.

Kryptassa on keittiötilojen lisäksi piano ja lasten leikkihuone. Seurakunnan säännöllistä toimintaa Kryptassa järjestetään viikoittain, mutta tila on varattavissa myös erilaisia seurakuntatilaisuuksia varten.

Seurakuntasalin keittiötilat mahdollistavat tarjoilujen järjestämisen erilaisissa tilaisuuksissa. Suntion kanssa voi sopia erikseen tutustumiskäynnistä. Kryptaan mahtuu noin 70 henkilöä, kahvitus ja ruokailu on mahdollista järjestää 50 henkilölle.

Pöytäliinoja voi vuokrata hintaan 15€/kpl.

Kryptassa kannattaa tilaisuksien järjestämisen kannalta huomioida pylväät, jotka voivat olla näköesteinä.

Kryptan vuokra

Suomenlinnan kryptan aloitusvuokra on 150€ ja se kattaa ensimmäiset 4 h. Tämän ylittävältä ajalta vuokra on 35€ / alkava tunti. Hinnat sisältävät 24% alv.

Toimituksiin liittyvien kahvitusten (kaste, häät, konfirmaatio, hautajaiset) järjestäminen on ilmaista Helsingin tuomiokirkkoseurakunnan jäsenille ensimmäisten 6 tunnin ajalta. Mahdollinen tämän ylittävä aika maksaa 35€ / h.

Saapuminen Suomenlinnaan

Suomenlinnaan pääsee lautalla, joka liikennöi Kauppatorin laiturista. Suomenlinnan saarella päälaiturilta kirkolle on matkaa noin 350 metriä. Julkisten kulkuvälineiden, mukaan lukien Suomenlinnan lautan, aikataulut löytyvät reittioppaasta. Yksityinen liikennöitsijä JT-Line liikennöi kesäkautena Kauppatorilta Suomenlinnan tykistölahteen ja Huoltolautta autoliikennettä varten arkisin Katajanokalta Suomenlinnan huoltolaituriin.

Kirkon kuva Panu Pihkala, 2003