23.04. Onneksi olkoon: Jyrki, Yrjö, Jyri, Jori, Jiri, Yrjänä | Palaute
Puotilan kappeli

26.04.2023, 10:59
Puotilan kartanon entiseen viljamakasiiniin tehty Puotilan kappeli on Helsingin suosituimpia vihkikirkkoja.

‍Puotilan kartano alueineen siirtyi Helsingin kaupungin omistukseen vuonna 1933. Helsingin seurakunnat ostivat rappiotilassa olleen viljamakasiinin kaupungilta 1959. Arkkitehti Tarja Salmio-Toiviainen suunnitteli siitä kappelin, joka valmistui vuonna 1963.

Puotilan kappelin Puotilantien puoleisessa päädyssä on korkeimmalla kohdalla graniittikivi, johon on kaivettu merkintä J. H. L. 1859. Kirjaimet viittaavat makasiinin rakentajaan, kauppaneuvos Johan Henrik Lindroosiin. Viereisen Puotilan kartanon nykyinen päärakennus on 1700-luvulta.

Alasalin neljä jykevää pilaria jakavat kappelin katon yhdeksään ristiholviin. Lattiana on alun perin ollut aaltoileva luonnonkallio, jota uusimistyön yhteydessä jouduttiin louhimaan puolisen metriä. Alakerrassa on varsinaisen salin lisäksi pieni sakaristo ja keittiö. Salin ikkunalla olevan pronssisen alttarikrusifiksin on tehnyt Eino Räisänen. Värilasityö Pääsiäisaamun riemuntäyteinen tunnelma on Tarja Salmio-Toiviaisen, sekin kappelin valmistumisvuodelta 1963. Tinaisen kastemaljan ja ehtoolliskaluston on valmistanut hopeaseppä, akateemikko Bertel Gardberg, myös vuodelta 1963. Kymmenäänikertaiset urut on valmistanut Kangasalan urkurakentamo vuonna 1970.

Vuonna 2010 valmistuneessa remontissa vanha perunakellari muutettiin kokoontumistilaksi, joka nimettiin Birgitta-saliksi. Kappeliin rakennettiin myös hissi. Keittiötiloja laajennettiin ja järjestettiin kulku kaikkiin tiloihin sisäkautta.

Puotilan kappeli on Mikaelin seurakunnan käytössä.

Puotilan kappeliin mahtuu 140 henkeä ja Birgitta-saliin mahtuu enintään 25 henkilöä ja samalle määrälle on tarjolla astiasto ja hyvinvarusteltu keittiö. Varauksista voi kysyä seurakuntatoimistosta. Tilojen varaamisesta muuhun kuin kirkollisiin toimituksiin liittyviin juhliin sovitaan pääsuntion kanssa: Pekka Voutilainen p. 09 2340 6403 tai pekka.voutilainen@evl.fi. Kirkkoon kuulumattomien siunauksista veloitamme arkena 360 € ja viikonloppuna 570 €. (30.1.2023 alkaen).

Tilaan voi tutustua ensijaisesti torstaisin klo 14-18.