28.04. Onneksi olkoon: Ilpo, Tuure, Ilppo | Palaute
Pitäjänmäen kirkko

Pyhäinpäivä on erityinen juhlapyhä, jolloin muistamme edesmenneitä rakkaitamme ja läheisiämme

Pitäjänmäen seurakunta

27.10.2023, 09:35
kahden ihmisen siluetti

Pyhäinpäivään liittyy myös tärkeitä perinteitä: moni suuntaa silloin hautausmaalle sytyttämään kynttilän läheisen muistoksi.

Pyhäinpäivänä hautausmaalle kannattaakin suunnata vaikka ihan pelkästään hautausmaiden kauneuden takia. Pimenevässä marraskuisessa illassa hehkuvat tuhannet kynttilät luovat henkeäsalpaavan kauniin näyn, kun hautausmaat puhkeavat kukkimaan valoa.

Kuoleman puutarhat -tapahtumat hautausmailla

Malmin ja Hietaniemen hautausmailla järjestetään kaiken ikäisille suunnatut elämykselliset pyhäinpäivän tapahtumat. Sekä Hietaniemen että Malmin hautausmaat heräävät eloon 4.11. klo 16–19.

Tapahtuman koko ohjelma ja kartat löytyvät täältä. Materiaali löytyy myös sekä Hietaniemen että Malmin hautausmaiden tapahtumapisteiltä.

Hautahaku.fi helpottaa läheisen haudan löytämistä

Jos et tiedä tai olet unohtanut läheisesi hautapaikan, voit löytää sen nimihaulla osoitteesta hautahaku.fi Sieltä löytyvät kaikki Helsingin seurakuntayhtymän hautausmaiden haudat.

Pyhäinpäivänä jumalanpalveluksissa muistetaan kuolleita

Useissa seurakunnissa luetaan vuoden aikana kuolleiden nimet ja sytytetään kynttilät heidän muistokseen.

Pyhäinpäivän messu Pitäjänmäen kirkossa lauantaina 4.10. klo 10.

Seurakunnan papisto Maika Vuori, Jukka Vanne, Haka Kekäläinen ja Asko Nuorkivi sekä kanttori Kylli Ahola. Musiikissa avustaa Cantabile-kuoro. Muistamme vuoden aikana kuolleita sytyttämällä kynttilät heidän muistokseen.

Sururyhmistä tukea

Läheisen ihmisen kuolema järkyttää ja koskettaa. Jokainen meistä suree omalla tavallaan ja oman aikansa. Sururyhmä on vertaisryhmä, jossa saa jakaa ajatuksia ja tunteita läheisen kuolemaan ja suruun liittyen sekä yhdessä etsiä voimavaroja surun matkalla. Ryhmässä voi luottamuksellisesti keskustella ja kysyä vaikeitakin kysymyksiä.

Lisätietoja sururyhmistä löytyy täältä. Myös papin ja diakonin kanssa voi keskustella asiasta.

Jeesus sanoo: "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, elää, vaikka olisi kuollut."