27.04. Onneksi olkoon: Merja, Meea | Palaute
Pitäjänmäen kirkko

Helsingin Kaupunginteatteri kutsuu yhteisen teatterielämyksen äärelle

Pitäjänmäen seurakunta

18.01.2024, 14:29
Elonsiivous -esitystä voi tulla seuraamaan maksutta suorana lähetyksenä Pitäjänmäen kirkolle järjestetystä yhteiskatsomosta 7.2.2024 klo 13.30. Lähetyksen kesto on tunti. Esityksen taustalla on kuusikymmentäviisi ikäihmisten haastattelua, joiden pohjalta käsikirjoitus on syntynyt.
Kaksi naista sateenvarjon alla ja teksti Elonsiivous teatteriesitys suorana lähetyksenä

Aino (Marjut Toivanen) ja Raisa (Leena Rapola) asuvat kerrostaloasunnoissa toistensa naapurissa. On yhteinen saunavuoro ja yhteinen sanomalehtitilaus, tarkistuskäynnit ja pullapitkot. Mitä elämä olisikaan ilman pitkiä, yhteisiä iltapäiviä keskustelujen ja tanssihaaveiden siivittämänä?

“Näytelmä nostaa keskiöön kahden ikääntyneen naisen ystävyyden. Ystävykset kannattelevat ja rakastavat toisiaan, mutta seisovat kuitenkin omilla jaloillaan”, ohjaaja Martta Pesonen kertoo.

• Näyttelijät: Leena Rapola ja Marjut Toivanen
  • Käsikirjoitus: Janne Puustinen
  • Esityksen ohjaus: Martta Pesonen
  • Kuvauksen ohjaus: Lauri Ylitalo
  • Esitysdramaturgia ja skenografia: Laura Ikonen
  • Äänisuunnittelu ja sävellys: Aleksi Kinnunen
  • Esityksen striimaus: Sound Engine
  • Vastaava tuotanto: Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyö
  • Tuotanto: Reetta Kankare ja Hanna Nuorala
  • Juliste ja käsiohjelma: Sofia Brilhante Biris
  • Valokuvaus: Miika Storm
  • Lähetyksen juontaa näyttelijä Reetta Kankare.

Esitys on valmistunut keväällä 2023 osana Taidetta ikääntyneiden koteihin -hanketta, joka on osa Helsingin Kaupunginteatterin yleisötyötä. Hanketta rahoittaa Helsingin kaupunki ja se toteutetaan laajan yhteistyöverkoston voimin.