26.04. Onneksi olkoon: Terttu, Teresa, Tessa | Palaute
Pitäjänmäen kirkko

Kaste

29.08.2023, 14:32
Kristillisessä kasteessa ihmisestä tulee kotiseurakuntansa ja koko maailmanlaajuisen kirkon jäsen. Kaste perustuu Jeesuksen antamaan kaste- ja lähetyskäskyyn.

Lapsen ja aikuisen kaste

Aikuinen ihminen kastetaan, jos hän haluaa liittyä kirkon jäseneksi. Ennen kastetta hänelle annetaan opetusta kristillisen uskon perusteissa (aikuisrippikoulu), mikä tarkoittaa yhdessä sovittavia keskusteluja ohjaavan papin kanssa ja tutustumista seurakunnan toimintaan.

Lapsi kastetaan pääsääntöisesti kahden kuukauden ikään mennessä. Jos kaste viivästyy, kasteaika olisi kuitenkin hyvä varata kahden kuukauden sisällä. Kaste voi tapahtua sunnuntaina klo 10 messussa tai jonain muuna ajankohtana kirkossa, kotona tai muussa sovitussa paikassa.

Kaste messun yhteydessä

Lapsi voidaan tuoda kastettavaksi Pitäjänmäen kirkon sunnuntain klo 10 messussa. Seurakunta tarjoaa kastekahvit kasteperheelle ja kaikille messuun osallistuneille. Joskus messussa saattaa olla erityistä ohjelmaa, jonka vuoksi kastetta ei ole siihen luontevaa liittää.

Pitäjänmäen kirkko ja muut seurakunnan tilat ovat käytettävissä maksutta Helsingin seurakuntien jäsenille kasteeseen ja muihin kirkollisiin toimituksiin. Seurakunnalla on kastemekko, jota voi lainata Pitäjänmäen kirkossa järjestettävissä kastetilaisuuksissa.

Pappi ja kummit

Kasteen toimittaminen on oman seurakunnan pappien velvollisuus. Vanhemmilla on toki oikeus pyytää kastetta toimittamaan myös jokin muu pappi vapaaehtoisuuteen perustuen. Tällöin vanhemmat noutavat kaste- ja kummitodistukset sekä kastekynttilän seurakuntatoimistosta.

Kummeja tarvitaan vähintään yksi. Kummi sitoutuu lapsen kristillisen kasvatuksen tukemiseen, joten hänen tulee olla rippikoulun käynyt ja konfirmoitu kirkon jäsen. Myös aikuisena kastettava tarvitsee kummit. Ennen lapsen kastetta pappi keskustelee vanhempien kanssa.

Kaste-enkelin ripustaminen

Kasteen jälkeen kasteilmoitus kummitietoineen toimitetaan seurakuntatoimistoon, joka huolehtii paperit edelleen rekisteröitäväksi.

Seurakuntaamme kastettujen lasten kunniaksi ripustamme puisen, lapsen nimellä varustetun enkelin kirkon kastepuuhun.

Näin haluamme tuoda perheen ja kastetun lapsen Jumalan eteen - niin kuin hänet on kasteessa kutsuttukin - ja samalla iloita ja rukoilla seurakunnan uudesta jäsenestä.

Enkelin ripustamiseen voi osallistua koko perhe yhdessä. Jos ette itse pääse, tehtävän voi antaa vaikkapa isovanhemmille tai kummille. Ripustaminen tapahtuu kastetta seuraavan viikon sunnuntain messussa klo 10 (ei siis kasteviikonlopun sunnuntaina) edellyttäen että tieto kasteesta on tullut seurakuntaan.

Tutustu lapsi- ja perhetyön toimintaan täältä.