05.05. Onneksi olkoon: Melissa, Melina, Maini | Palaute
Paavalin seurakunta

Hiljaista rukousta ja elämää yhdessä – Paavalin papin kokemuksia läsnäolosta

07.06.2022, 11:43
"Kun on aikaa olla, niin huomaa kaiken ihmeellisyyden" kirjoittaa Paavalin seurakunnan pappi Tuuli Aitolehti ja kertoo kokemuksistaan hiljaisesta rukouksesta.
ristityt kädet

"Olen noin neljän vuoden ajan ollut erityisen kiinnostunut sanattomasta olemisesta; rukouksesta, yhteydestä, elämisestä hetkessä. Olen vienyt itseäni paikkoihin, joissa ei ole sanoja: tuntureille, meren rantaan, metsään, kasvimaalle. Koen vahvasti, että minä ja elämäni olemme eniten totta juuri näissä hetkissä. Silmän tarkassa tai sumeassa katseessa, luonnon ääniä kuullen, tuulen tuntu iholla, pyhyyden läsnäolon aistien ja itse elämän läsnäolossa.

Nämä hetket herättävät minussa syvälle ulottuvan kiitollisuuden. Olen myös tullut iloisen uteliaaksi sen suhteen, mitä seuraavaksi tapahtuu. Elämä jatkuu koko ajan, ja olen kiinnostavalla tavalla osa sitä. Yllätyn ja ilahdun, havahdun ja liikutun muutoksista ja elämänkulusta.

Kun on aikaa olla, niin huomaa kaiken ihmeellisyyden.

Tähän kaikkeen on liittynyt viimeisten parin vuoden aikana uudenlainen tapa rukoilla. Hiljainen, äänetön Sydänrukous on tullut elämääni. Se alkoi kuin hiljalleen. Vietin rukoushiljaisuutta oman hartauselämäni lomassa, osana rukoushetkiä. Pidin siitä, vaikka se tuntuikin myös työläältä ja raskaalta. Kun omat risteilevät ajatukset ei hiljene niin helposti kuin mitä itse toivoisi.

Tänä keväänä aloin viettää säännöllisesti Sydänrukousta itsekseni kaksi kertaa päivässä, noin 20 minuuttia kerrallaan. Nyt ajattelen, että se on kuin lahja itselle. Tämän ajan suurinta luksusta on aika, ja minä saan nauttia siitä kaksi kertaa päivässä.

Sydänrukous on meditaatiota, jonka aikana mieleen nousevista ajatuksista, tunteista ja aistimuksista lempeästi palataan tietoisena olemisen tilaan pyhän sanan avulla. Näin sanotaan ”kyllä” Jumalan läsnäololle ja toiminnalle omassa elämässä. Tärkeää minulle on ollut nimenomaan intentio olla yhteydessä pyhään ja antaa sille tilaa.

Olen liittynyt Via Silentii -yhteisöön, joka koostuu lukuisista rukoilijoista eri puolella Suomea (ja varmasti ulkomaillakin). Yhteisö on Hiljaisuuden Ystävät ry:n sateenvarjon alla. Yhteisö on koolla luostarissa läpi vuoden, eläen yhdessä ja rukoillen. Luostari toimii tällä hetkellä Enonkosken luostarissa Enonkoskella, ja muuttaa Haminaan Poitsilan kartanoon jälleen elokuussa. Kuka tahansa saa tulla mukaan, osaksi yhteisöä.

Voit tulla vierailemaan luostarissa (60e/vrk, lisätiedot) tai elämään siellä viikon tai pidemmän ajan toimien rukouskumppanina tai hetkipalvelijana. Itse olen menossa luostariin 31.7.–7.8. väliseksi ajaksi hetkipalvelijaksi. Silloin voisi olla sinunkin hyvä hetki tulla tutustumaan luostarin elämään?

Lisätietoja luostarista ja ilmoittautumisohjeet löydät täältä."

- Tuuli Aitolehti, Paavalin pappi

p.s. Meillä alkaa 30.9. Sydänrukouksen ryhmä Paavalinkirkolla klo 8.30, se on kaikille avoin ja maksuton. Tervetuloa!