02.05. Onneksi olkoon: Viivi, Vuokko | Palaute
Paavalin seurakunta

Hiljaisella viikolla kuljetaan kohti pääsiäisiloa

29.03.2023, 12:39 /  päivitetty 29.03.2023, 12:51
‍Hiljainen viikko on pääsiäistä edeltävä viikko, joka alkaa palmusunnuntaista ja päättyy pääsiäiseen eli Kristuksen ylösnousemusjuhlaan. Hiljaisella viikolla muistellaan Kristuksen kärsimyskertomusta.
Pääsiäinen

Luterilaisessa kirkossa ja muissa läntisissä kirkkokunnissa hiljaisesta viikosta käytetään myös nimityksiä kärsimysviikko tai piinaviikko. Ortodoksisessa kirkossa käytetään nimitystä suuri viikko.

Jokaisella hiljaisen viikon päivällä on oma nimensä:

Palmusunnuntaina muistellaan, kun Jeesus ratsasti Jerusalemiin.

Palmusunnuntaista sekä päivän messusta voit lukea lisää täältä ↗.

Malkamaanantaina painopiste on Jeesuksen rukouksessa Getsemanessa, hänen vangitsemisessaan ja Pietarissa, joka kielsi Jeesuksen.

Tikkutiistain muistelun aiheena on Jeesuksen tutkiminen neuvoston, Pilatuksen ja Herodeksen edessä.

Kellokeskiviikkoon liittyy Jeesuksen tuomitsemisen ja viemisensä Golgatalle muistaminen.

Kiirastorstain aiheena on viimeinen ehtoollinen, jolloin Jeesus asetti ehtoollisen. Seurakunnissa vietetään messua kiirastorstain iltana. Silloin alttari riisutaan kynttilöistä ja kankaista, ja se verhotaan tulevan pitkäperjantain vuoksi mustaan. Katso kiirastorstain messu Paavalinkirkossa tästä ↗.

Pitkäperjantai on Jeesuksen kuolinpäivä. Pitkäperjantai on kirkkovuoden ainoa surujuhla, sillä silloin on Kristuksen ristiinnaulitsemis- ja kuolinpäivä. Jeesuksen risti on kristitylle anteeksiantamuksen, sovinnon ja toivon merkki. Jeesus kantoi ristille koko maailman synnin ja avasi tien ikuiseen elämään.

Kirkoissa vietetään pitkäperjantaina sanajumalanpalvelus ilman ehtoollista. Kellot ja urut ovat hiljaa. Alttarilla on yleensä vain ristiinnaulitun kuva, krusifiksi. Kukkina käytetään pelkästään viittä punaista ruusua, jotka symboloivat Jeesuksen viittä haavaa. Tänä vuonna pitkäperjantaita vietetään 7.4.

Pitkäperjantain sanajumalanpalveluksessa saarnavieraana on Haagan entinen kirkkoherra Heikki Nenonen. Katso lisää tästä ↗.

Pitkäperjantaina Paavalinkirkossa soi myös W.A. Mozartin Suuri c-mollimessu. Lue lisää tästä ↗.

Lankalauantaina eli hiljaisena lauantaina 8.4. odotetaan Jeesuksen ylösnousemusta. Paavalinkirkossa vietetään pääsiäisyön messua, lisätietoa tästä ↗.

Pääsiäisenä eli sukkasunnuntaina iloitaan Jeesuksen ylösnousemuksesta. Katso pääsiäissunnuntain messu tästä ↗.

Toisen pääsiäispäivän sanajumalanpalveluksessa maanantaina 10.4. saarnavieraana on laulaja ja lauluntekijä Mariska. Lisätietoa tästä ↗.

Katso hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumia alla olevasta listasta ja tule mukaan: