25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute
Paavalin seurakunta

10 kysymystä seurakuntien lastenleireistä

22.04.2021, 13:34 /  päivitetty 22.04.2021, 13:37
Viisi lasta istuu laiturilla kaulakkin, selkä kameraan päin jalat vedessä.

Mietitkö, uskaltaisiko lähettää lapsen leirille? Kokosimme vanhempien ja huoltajien usein esittämiä kysymyksiä seurakuntien päivä- ja kesäleireistä. Tässä vastauksia – tervetuloa mukaan!

1. Millainen on tyypillinen päivä päiväleirillä?

Lapset tulevat aamulla leirille. Jos sää sallii, menemme puistoon tai rannalle, jossa on ohjelmaa, kuten leikkejä tai askartelua. Mahdollisesti käymme uimassa. Syömme lounaan ja välipalan ja askartelemme. Vanhemmat hakevat lapset kotiin yleensä kello 16 ja/tai 16.30.

Olemme päiväleireillä paljon ulkona. Vetäjillä on käytössään paljon erilaisia ulkopelivälineitä. Joihinkin leireihin sisältyy myös retkipäivä. On ollut tosi kivaa käydä yhdessä esimerkiksi Korkeasaaressa.

2. Onko leireillä jotain hengellistä ohjelmaa, kuten hartauksia?

Lastenleireillä hengellisyys on integroitu kaikkeen tekemiseemme. Se näkyy siinä, miten kohtelemme lapsia. Haluamme luoda turvallisen tilan, jossa jokainen lapsi kokee tulevansa nähdyksi ja olevansa tervetullut. Jos mahdollista, käymme vierailulla kirkossa ja mietimme sinne jotain ohjelmaa. Joillain leireillä pidetään hartauksia, toisilla ei.

3. Sopivatko seurakuntien leirit myös sellaisille, jotka eivät kuulu kirkkoon tai ole aktiivisia seurakunnassa?

Monet lapsista, jotka osallistuvat leireille, eivät kuulu kirkkoon. Pyrimme tekemään ohjelmasta sellaisen, että kaikki voivat osallistua kaikkeen.

4. Entä jos leirille lähtö on lapselle liian jännää?

Joskus voi sopia, että lapsi osallistuu leirille vaikka vain kahtena päivänä viikossa tai vain iltapäivisin. Voisiko joku lapsen kaveri lähteä mukaan? Leiripaikkoihin ja vetäjiin voi myös käydä tutustumassa etukäteen. Ota mielellään heihin yhteyttä.

5. Miten toimitaan, jos koti-ikävä iskee yöleirillä?

Koti-ikävä saattaa iskeä iltaisin. Turvalliset aikuiset ja apuohjaajat tulevat silloin lohduttamaan. Aina voi soittaa vanhemmille ja toivottaa hyvää yötä.

6. Saako lapsi nukkua samassa huoneessa parhaan kaverin kanssa?

Yritämme aina jakaa lapset huoneisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Ei ole ehkä mahdollista olla samassa huoneessa ihan kaikkien kavereiden kanssa, mutta aina sinne yritetään saada joku, jonka lapsi jo tuntee. Laita toivomuksesi jo leirihakemukseen.

7. Miksi lapsille suunnattu seurakuntien toiminta on niin vahvasti rakentunut leirien varaan?

Leirit eivät mene koskaan pois muodista. Ne on havaittu meillä yhdeksi parhaista työmuodoista. Siinä on jotain erityistä, että saa irrottautua omista arkiympyröistä, mennä jonnekin aivan uuteen paikkaan ja kokea uusia asioita sekä uusien että tuttujen ihmisten kanssa.

8. Mitä pitäisi tehdä, jos vanhempana epäröi lähettää lasta seurakunnan lastenleirille?

Ota rohkeasti yhteyttä ja kerro, mikä mietityttää. Soita ja kysy!

9. Miten ilmoitan lapsen leirille?

Tästä linkistä löydät koosteen Helsingin seurakuntien järjestämistä päiväleireistä. Sieltä löytyvät myös ilmoittautumislinkit. Jos ilmoittautumisaika on päättynyt voit kysyä peruutuspaikkoja työntekijöiltä.

10. Mitä erityisjärjestelyitä leireillä on koronapandemian takia?

Jo kesällä 2020 leirikeskuksissa lisättiin siivousta ja kiinnitettiin hygieniaan ja käsienpesuun huomiota erityisesti ruokailun yhteydessä. Teemme edelleen töitä, että leirit olisivat mahdollisimman koronaturvallisia. Seuraamme voimassaolevia koronaohjeistuksia.

Kesän 2021 lastenleirit Helsingin seurakunnissa

Vastauksia varten on haastateltu alun perin kesäleirien työntekijöitä Kyrkpressen-lehdessä. Vapaasti suomentanut Outi Jaakkola.