25.04. Onneksi olkoon: Markku, Marko, Markus | Palaute

Tule mukaan vapaaehtoistoimintaan

09.11.2021, 11:01

Tulisitko keittämään kirkkokahveja?

Joku on sanonut, että kirkkokahvit ovat luterilaisen kirkkomme kolmas sakramentti kasteen ja ehtoollisen jälkeen. Se kuulostaa huvittavalta, mutta kyllä messun jälkeen kirkkokahveilla toteutuva seurustelun sakramentti voi teologisessa mielessä olla syvempi kohtaaminen kuin siihen osallistujat ajattelevatkaan.

Meillä Paavalissa kokoonnutaan kirkkokahveille aina sunnuntaisin messun jälkeen. Teetäkin saa ja tarjolla on myös pullaa tai muuta. On mukava istua hetki yhdessä kahvikupin ääressä, jutella tai vain nauttia kupista kuumaa. Joskus puheensorina on melkoinen.

Jotta tämä kaikki toteutuisi, tarvitsemme kirkkokahvien järjestäjiä. Ihmisiä, jotka ovat valmiita tulemaan kirkolle vähän ennen messua, ottamaan keittiössä pullia pakkasesta sulamaan, kattamaan pöydän seurakuntasaliin, laittamaan kahviautomaatit valmiiksi. Messun jälkeen tarjoilemaan ja sitten siistimään paikat kahvituksen jälkeen.

Olisiko sinulla mahdollisuus ottaa kahvitusvuoro vaikka jonakin talvikauden sunnuntaina? Voit olla myös varalla ja tulla tarvittaessa.

Yksin ei tarvitse hommaa hoitaa, kahvituksessa on aina mukana pari kolme ihmistä.

Ehtisitkö päivystäjäksi Paavalinkirkkoon?

Paikka, johon voi tulla kaupungin hälystä hetkeksi hiljaisuuteen. Paikka, jossa hiljentymistä kaipaava löytää lepoa sielulleen. Sitä on Paavalinkirkko. Tai olisi, jos vain pystyisimme pitämään sen auki nykyistä enemmän. Olisiko sinulla mahdollisuus tulla apuun, ehtisitkö?

Tällä hetkellä Paavalinkirkko on avoinna parisen tuntia neljänä arkipäivänä. Tämä on onnistunut muutaman seurakuntalaisten voimin, ilman vapaaehtoisia se ei olisi mahdollista.

Toiveemme ja tavoitteemme on lisätä kirkon aukioloa mahdollisimman paljon, sekä arkisin että viikonloppuisin. Näin voisimme tarjota ihmisille paikan, johon tulla – talvella lämmittelemään, kesähelteellä viilentymään, kiireen ahdistamana pysähtymään, väsyneenä sytyttämään rukouskynttilän. Tai vain istumaan kirkonpenkkiin, katselemaan kaunista kirkkoamme.

Ehtisitkö sinä tulla avuksemme? Yksi päivystysvuoro on tavallisesti kaksi tuntia. Vuoron voi ottaa esimerkiksi pari kertaa kuukaudessa / kerran kahdessa viikossa. Tai olla vain varalla tarvittaessa. Ja jos et itse tällä hetkellä ehdi, kerrotko tästä meidän tarpeestamme kaverille, kiitos!