07.05. Onneksi olkoon: Helmi, Kastehelmi | Palaute

Äidit ja kaksoiskansalaiset agendalla messuissa

09.05.2019, 09:09 /  päivitetty 09.05.2019, 09:11
Sunnuntaina vietetään äitienpäivää kirkoissakin, mutta toinen kuuluva ja näkyvä teema on kristittyjen eräänlainen kahden maan kansalaisuus.
Maria ja enkeli

Sunnuntaina vietetään äitienpäivää. Kirkkovuodessa on puolestaan ajankohtainen teema kahden maan kansalaisuus. Kristitty on tämän käsityksen mukaan yhtä aikaa taivaan ja maan kansalainen. Tämä hiukan paradoksaalinen ajatus on monille tuttu Kaija Pispan sanoittamasta ja puolisonsa Jaakko Löytyn säveltämästä laulusta. Tämä monelle rakkaaksi tullut laulu löytyy virsikirjan lisäosasta numerolla 924. Sanoituksessa toistuu ajatus, että vaelluksen ajoittaisesta vaivalloisuudesta huolimatta toivo perille pääsemisestä elää yhä kahden maan kansalaisen sydämessä. Samansuuntainen ajatus toistuu sunnuntain evankeliumin lopuksi.

Tekin tunnette nyt tuskaa, mutta minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää. Sinä päivänä te ette kysy minulta mitään.

Joh: 16:22-23

Katso tästä messut Helsingissä.