24.04. Onneksi olkoon: Pertti, Altti, Albert | Palaute

Vapaaehtoisesittelyssä
Nico, isonen

06.11.2020, 08:51
Nico Oulunkylän kirkon portaikossa nuorten veisukirja kädessä

Kun Nico aloitti rippikoulunsa Oulunkylän seurakunnassa, hänen kaveripiirinsä oli kokonaan Kalliossa, jossa hän kävi koulua. Oulunkylän seurakunnan rippileirille hän meni yksin, mutta ystävystyi siellä nopeasti. Nyt takana on jo 5 rippileiriä sekä isosena että apuohjaajana. Lisäksi Nico on ollut laajasti mukana vapaaehtoisena erilaisissa lasten ja nuorten tapahtumissa sekä kerhojen ohjaajana. Laskuissa pysyminen varhaisnuorten leirien suhteen on jo hankalaa – takana on ainakin 15 leiriä, joista ensimmäiseen hän osallistui isosena ennen ensimmäistä isoskoulutustapaamista.

Esitän Nicolle saman kysymyksen kuin muillekin vapaaehtoisille:

Miksi olet täällä?

”Nuorisotyönohjaajan pakottamana”, Nico naurahtaa. ”Mutta kyllä mä aidosti ihastuin tähän toimintaan, osittain saamieni uusien kavereiden takia. En ole katunut päivääkään!”

Tilanne vaatii selvitystä, joten otan yhteyttä silloiseen nuorisotyönohjaajaan Anni Laurilaan, joka toimii nykyään Vuosaaren seurakunnassa.

Anni, kerrotko Nicosta?

”Muistan Nicon hyvin, vaikka tästä on jo aikaa! Hän oli riparilla tosi aktiivinen ja mukana hyvällä asenteella, joten hänet oli helppo pyytää mukaan. Muistelen, että se koko ripari, jolla hän oli, oli tosi onnistunut. Meillä oli koko isos-ohjaajaporukalla mahtava tiimihenki. Uskon, että toimiva ja hyvä yhteen hiileen puhaltava tiimi on avainasemassa siinä, että voi tehdä onnistunutta työtä. Hyvä henki heijastuu ulospäin ja tekee muun muassa nuorisotyöstä houkuttelevampaa. Kukapa ei haluaisi olla mukana siellä, missä on kivaa? Luulen, että mukavalta näyttänyt toiminta ja esimerkiksi isosena toimimisen mahdollisuus on toiminut hyvänä houkuttimena, eikä ole kuin tarvinnut vähän kysyä ja rohkaista nuoria tulemaan mukaan. On mahtavaa, että nuoret, kuten Nico, jatkavat omalla työllään hyvän tekemistä ja rohkaisevat uusia nuoria mukaan sekä osallistumaan, että vaikuttamaan toimintaan. Nuorissa on tosi paljon potentiaalia vaikka mihin. Nuorisotyössä on tärkeää rohkaista nuoria uskomaan itseensä ja unelmiinsa ja kaikkien arkisten paineiden keskellä kiinnittää huomio siihen positiiviseen, jota heissä on. Kun nuoriin uskoo enemmän kuin he uskovat itseensä, niin usein sillä saa paljon hyvää aikaan. Sama pätee kyllä myös aikuisiin.”

Tarjolla iloa, ystäviä ja käytännön hyötyä

”Kivan tekemisen lisäksi haen isosena toimimisesta myös työkokemusta, olen pyrkimässä kirkon nuorisotyön ohjaajan koulutukseen. Vapaaehtoisena toimimisesta isosena on se käytännön hyöty, että tästä saa todistukset, jotka auttavat työnhaussa tai opiskelemaan pyrkiessä. Itsekin olen saanut isoshommien työtodistuksilla työpaikan ihan muulta alalta!

Leirin ohjaamisessa on hienoa nähdä porukan puhkeavat kukkaan. Leirille saapuu hiljaista ja ujoa porukkaa – leiriltä lähtee kotiin nauravaista ja puheliasta väkeä uusien ystävyyksien kanssa. Kannattaa lähteä isoskoulutukseen kokeilemaan, se voi olla kivaa! Ja sitten jos se ei tunnu omalta jutulta, sen voi jättää kesken.

Kaikki ryhmät ja leirit ovat erilaisia, mutta uusia ystäviä saa takuulla. Oulunkylän seurakunnassa jokainen saa olla sellainen kuin on.

Nico istumassa Oulunkylän kirkon sisäportaikossa

Teksti: Minna Ainoa